Tak for dit engagement i vores fælleskab


Er du sikker på, at du vil anmelde denne kommentar?

  • Palle R Jensen · Civ.ing. og Opfinder

    "Last mile problem"

    Både Letbane og BRT lider under at brugerne skal gå fra stoppestedet til destinationen i al slags vejr. Det er bl.a. derfor man kører bil (eller cykler).
    Kommunerne bør da være interesserede i at hele deres område bliver kollektivt betjent. Det kan klares med et såkaldt DualMode system.
    I Danmark har vi brugt 15 mio. kr på at udvikle starten på et DualMode system (RUF), som af mange er vurderet til at være den bedste form for kollektiv trafik. Den er ikke køreklar endnu og politikere er hunderædde for at kaste sig ud i noget nyt og uprøvet. Så hellere bruge gammel teknologi, der er dokumenteret til at være en særdeles dårlig ide samfundsmæssigt.
    Med RUF kan man for under det halve beløb af letbanen etablere forbindelse fra lufthavnen via Ring 3 til DTU. Rejsehastigheden vil være dobbelt så høj som for letbanen og køretøjerne kan forlade sin skinne og fortsætte med lokal chauffør, så man kan komme ud i alle kroge af kommunen. Det er en LANGT LANGT bedre kollektiv betjening end letbanens.
    Hvorfor følger vi ikke rådet fra Dansk Metal formanden Max Bæhring, da han i 2000 offentligt erklærede at samfundet burde satse massivt på RUF.
    Mange andre har anbefalet RUF. Se: www.ruf.dk/recommendations.pdf

Prøv energi og klima gratis i 14 dage

  • Artikler
  • Debat
  • Politisk kalender
  • Spørgsmål og svar
Gratis prøveabonnement