Tak for dit engagement i vores fælleskab


Er du sikker på, at du vil anmelde denne kommentar?

  • Nils-Peter Astrupgaard · Akademiingeniør

    Usande betragtninger bliver ikke sande af gentagelse

    Artiklen kunne med stor ret hedde ”Udenlandske BRT systemer giver pengene tyve gange igen”.
    Endnu engang skal vi høre om, at "busser" ikke har kapacitet og vil være til stor gene for krydsende trafik, at fordele og ulemper ved busser var afdækket, at virksomheder foretrækker skinner, at letbaner rundt i verden overstiger alle forventninger ved passagertilvækst og investeringer langs banen.
    Det bliver ikke mere sandt af konstant at gentage det - men det har desværre haft sin virkning, idet politikerne har vedtaget projektet.
    Vi er i en anden verden i dag end i 2010, da beslutningsgrundlaget for O3 blev udarbejdet - en sammenligning mellem dieselbusser og Light Rail Transit (LRT) - eller på dansk ”letjernbane”.
    I dag findes kommercielle eldrevne ”letbaner på gummihjul” - eBRT - med fuld kapacitet til alle fremtidige behov i O3 - og naturligvis med samme antal vogne og frekvens, som man regner med ved LRT løsningen. Christiansborg havde desværre ikke styrke nok til at kræve en reevaluering - en timeout!
    eBRT - ikke busser - vil ikke være til gene for krydsende trafik, virksomheder foretrækker højklasset trafik - ikke nødvendigvis LRT - hvilket igen ses af mangfoldige eksempler, som DTU også har afdækket. BRT systemer har vist endnu højere passagertilvækster og udbygninger af lokalområder end LRT!
    LRT er helt sikkert en løsning, hvor behovet er stort nok - men det er der på intet tidspunkt tale om i O3. Heller ikke på den lange bane. eBRT i samme ”letbaner” og med samme stationer kan virksomheder også regne med - det er derfor, man i dag ser nøjagtigt de samme effekter ved BRT som ved LRT - blot til brøkdele af prisen - og så er vi inde ved kernen.
    For eBRT i O3 kan medføre frigørelse af milliardbeløb, som kan benyttes på at udbygge flere eBRT systemer og virkelig løfte den kollektive trafik - og det endda langt hurtigere end LRT kan komme på jernbanen.

Prøv uddannelse gratis i 14 dage

  • Artikler
  • Debat
  • Politisk kalender
  • Spørgsmål og svar
Gratis prøveabonnement