Tak for dit engagement i vores fælleskab


Er du sikker på, at du vil anmelde denne kommentar?

  • Jonas Herby · CEPOS

    Lad os tage et par eksempler

    Hej Jeppe

    Det er ikke en svaghed. Effekterne står bare to forskellige steder. Lad os se på et projekt, som kan være enten offentligt finansieret eller brugerfinansieret.

    Projekt 1a (offentlig finansieret):
    Offentlige udgifter: 1 mia. kr.
    Skatteforvridning: 0,325 mia. kr.
    Brugergevinster: 1,5 mia. kr. (10.000 brugere pr. dag)

    Projekt 1b (brugerbetaling):
    Bruger udgifter: 1 mia. kr.
    Skatteforvridning: 0 mia. kr.
    Brugergevinster: 0,9 mia. kr. (6.000 brugere pr. dag)

    Det er selvfølgelig ikke rigtige beregninger, men jeg håber det illustrerer min pointe.

    Når brugerne betaler broen direkte, vil færre benytte broen. Og det medfører et samfundsøkonomisk tab, fordi det er en gevinst, at så mange som muligt bruger infrastrukturen, når nu den står der (så længe der ikke er trængsel på broen eller det medfører enormt slid).

    Derfor kan man ikke sige, der er en favorisering af statslige brugerbetalte anlæg frem for kommunale skattefinansierede anlæg (beklager, at jeg byttede om på dem ovenfor). Det vil faktisk typisk være omvendt. Så brugerbetaling giver en dårligere samfundsøkonomi.

Prøv transport gratis i 14 dage

  • Artikler
  • Debat
  • Politisk kalender
  • Spørgsmål og svar
Gratis prøveabonnement