Tak for dit engagement i vores fælleskab


Er du sikker på, at du vil anmelde denne kommentar?

  • I.R.Bertelsen · Borger, vælger og pens. lærer / psykolog

    Politiske overgreb på børn, der er anderledes end de fleste.

    Desværre forholder det sig sådan, at medarbejderne skal overholde de fuldstændigt urealistiske betingelser, som loven om inklusion har betydet.
    Man vedtog den politisk helt oppefra uden at vise den mindste interesse for at rådgive sig med de mange erfarne og vidende fagpersoner.
    **Politisk mente man at vide bedst selv,...da man selv engang havde gået i skole !**
    Skolereformen og især inklusionsloven blev alene udarbejdet som en spareøvelse, ...der blev gennemført ind over hovedet på alle fagpersoner.
    Værst var det, at konsekvensen blev et alvorligt overgreb på elever, der er anderledes end de fleste".
    Som fagperson med mange års erfaring som leder af et støttecenter på en stor, tresporet forstadsskole, kan jeg fuldt ud følge Jeres afmagt og vrede.
    Elever med autisme har brug for forudsigelighed og overskuelighed. Det finder de ikke i en klasse, der skal rumme eksempelvis 27 elever og to lærere incl elever med særlige eller specifikke vanskeligheder.... med skift mange gange dagligt. I bedste fald forsøger man at skærme eleverne fra lyd- og synsindtryk ved at sætte dem i et hjørne med opsatte skærme. Er det inklusion?
    NEJ.
    Det er eksklusion fra time til time.
    Det er direkte psykisk overgreb.
    Og som det beskrives ovenfor kan det i afmagt også udvikle sig til fysiske overgreb.
    Det skal ingen forældre finde sig i,...hvad enten ens barn er velfungerende eller er 'anderledes end de fleste'.
    ....
    Det er rigtigt godt, at I som forening og som forældre forsøger at råbe magthaverne op. For de eneste, der reelt kan gøre noget er desværre Jer forældre, der i forvejen er stærkt pressede,... også på hjemmefronten.
    Jeg kan foreslå, at I også kontakter skolebestyrelserne rundt omkring i landet. Jeg er sikker på, at der mange steder sidder fornuftige bestyrelsesmedlemmer, I kan finde gehør hos, så I i samarbejde også med faglig rådgivning fra fagpersonerne kan stikke hovederne sammen og sige: "Nok er nok".
    For det ER nok.
    Man kan ikke behandle elever og forældre på den måde.
    Autistiske elever...og elever med særlige og specifikke vanskeligheder i det hele taget, kan nå rigtigt langt udviklingsmæssigt, hvis de får en dagligdag, hvor undervisningsmiljøet er overskueligt og der er roligt nærvær og tætte relationer til fagligt velfunderede voksne.
    Har I overvejet at kontakte andre relevante foreninger, der står med samme kendte problemstillinger? Kontakt evt. Danske Handicaporganisationer, eller Det Centrale Handicapråd, der givetvis kan vejlede om bla hvilke foreninger eller organisationer, der vil være formålstjenlige at samarbejde med.
    GOD vind til Jer forældre.
    vh. I.R.Bertelsen

Prøv christiansborg gratis i 14 dage

  • Artikler
  • Debat
  • Politisk kalender
  • Spørgsmål og svar
Gratis prøveabonnement