Tak for dit engagement i vores fælleskab


Er du sikker på, at du vil anmelde denne kommentar?

  • Jonas Herby · CEPOS

    0,2% < 4%. Vil du låne til 4% og udlåne til 0,2%

    Jeppe

    Det er simpelthen lodret forkert, det du skriver. Et projekt giver kun overskud, hvis den interne rente er over 4%. I Transport- Bygnings- og Boligministeriets "Manual for samfundsøkonomisk analyse på transportområdet" (2015) [1] står der:
    "den interne rente skal sammenlignes med et alternativt afkast på 4 pct. årligt."

    Når du kalder det et overskud, svarer det til, at du kalder en forretning, hvor du får 0,2% afkast, men har lånt pengene til 4%, for en god forretning. Det er det ikke.

    Letbanen giver et dundrende samfundsøkonomisk underskud, uanset om du vil det eller ej. Og det vil klæde dig (og andre fortalere), hvis I begyndte at bruge rigtige argumenter. (NB: Letbanens restværdi i slutningen af anlægsperioden indgår i det samfundsøkonomiske regnskab. Det står i udredningen på s. 153. [2])

    Hvorfor bruger I ikke det eneste rigtige gode argument, jeg er stødt på? At Fingerplanen har godkendt letbanens stoppesteder som stationer, hvilket favoriserer den enormt i forhold til busser og BRT? Er det fordi I er nervøse for, at Fingerplanen bliver lavet om, så BRT's stoppesteder også bliver anerkendt som stationer?

    I forhold til at letbanen skulle give adgang til "usete ressourcer af arbejdskraft" og give "ny balance i Danmark som helhed", så har jeg jo ikke ret til at definere, hvordan ord som "usete" og "balance" fortolkes. Men letbanen er et marginalt projekt. Den er teknisk bedre end bybusserne, jovist, men det er ikke en revolution på nogen måde i mine øjne.


    [1] https://www.trm.dk/da/publikationer/2015/manual-for-samfundsoekonomisk-analyse-paa-transportomraadet
    [2] "Det antages, at anlægget ved udgangen af den 50-årige analyseperiode har en scrapværdi svarende til anlægssummen, da udgifterne til løbende vedligehold og reinvesteringer er medregnet i projektet. Nutidsværdien af scrapværdien udgør 364 mio. kr."

Prøv transport gratis i 14 dage

  • Artikler
  • Debat
  • Politisk kalender
  • Spørgsmål og svar
Gratis prøveabonnement