Tak for dit engagement i vores fælleskab


Er du sikker på, at du vil anmelde denne kommentar?

  • Nils Peter Astrupgaard · Akademiingeniør

    Begrebet "Stationsnærhed" dræber elektrificeringen

    Investeringerne i letjernbanen i ring 3 er ikke kun samfunds- og selskabsøknomisk ringere end BRT løsningen - den belaster også kommune og regionsøkonomi i en sådan grad, at ingen af de deltagende kommuner har råd til, at optimere den øvrige kollektive trafik, som risikerer at blive begrænset og derudover ikke blive elektrificeret som i København, Frederiksberg, Roskilde, Ballerup og Egedal kommuner.

    Stationsnærhed for letbaner blev indført i 2013 - men ikke for BRT og Nærumbanen. Sidstnævnte undtagelse er bemærkelsesværdig, da vi her taler om en egentlig bane helt udenfor offentlig vej. Kriteriet for behændigt at undgå at få BRT og lokalbaner ind under stationsnærheds-begrebet var, at deres CO2 aftryk ikke var lavt nok!

    Idag er situationen en anden. BRT er i dag elektrisk drevet - eBRT og på alle andre parameter udfylder de lange flerleddede eBRT vogntog fuldt ud alle kravene til kollektiv betjening i den samme "Letbane" og med de samme stationer som letjernbanen (LRT).

    Etablering af en jernbane midt i vejene er et tilbageskridt set i relation til de kommercielle løsninger, som eBRT tilbyder. Der er ingen beviselig forskel på service og potentielle passagerers valg af eBRT ift. LRT. Tværtom har nyere undersøgelser vist, at eBRT har større attraktion (Nantes).

    Det var og er en stor fejltagelse, at der ikke blev gennemført en re-evaluering af LRT projektet i Ring 3. Projektet er økonomisk så dårligt, at det er bedre at lukke det dag 1 i 2024 og asfaltere sporene. Bedre at få det lukket idag og betale den bod entreprenørerne skal have og så få eBRT i 2021 - flere år før LRT kan komme "på banen"

Prøv christiansborg gratis i 14 dage

  • Artikler
  • Debat
  • Politisk kalender
  • Spørgsmål og svar
Gratis prøveabonnement