Tak for dit engagement i vores fælleskab


Er du sikker på, at du vil anmelde denne kommentar?

  • Jeppe Vejlby Brogård · Projektleder

    Private investeringer betyder nyt overskud

    Det er uhyre svært at forstå, at Cepos på denne måde gør sig til talsmand for økonomisk tilbagegang. Den gamle infrastruktur var utilstrækkelig. Da der blev skabt politisk opbakning til at byudvikle i nullerne kom de første lokalplaner. Der skete bare ingenting, fordi der ikke var opbakning i markedet til at byudvikke. Men letbaneprojektet blev statsanerkendt med 1 1/2 mia kr transportforliget fra 2009 og derfra begyndte investorerne at vise interesse. Med samarbejdsaftalen om letbane fra 2011 valgte parterne BRT fra og så tog byudviklingen fart. Investorer var pludselig parate til at byudvikke og gik målrettet efter grunde ved de skitserde stationer. At påstå, at Incentives rapport ikke visee effekterne af Letbanen er ganske enkelt virkelighedsfjernt.

    At den samfundsøkonomiske beregning fra 2013 tilmed viser et overskud for Letbanen, det gør den jo til et instrument, som alle kan bruge. Alene udgiften til fornyelse af vejsystemet, som indgår i beregningen, sparer kommunerne for store problemer. Med Letbanen tredobler de samtidig deres pendlerkapacitet for mobiliitet på arbejdsmarkedet.

Prøv energi og klima gratis i 14 dage

  • Artikler
  • Debat
  • Politisk kalender
  • Spørgsmål og svar
Gratis prøveabonnement