Tak for dit engagement i vores fælleskab


Er du sikker på, at du vil anmelde denne kommentar?

  • Jeppe Vejlby Brogård · Projektleder

    Letbaner vokser i Sverige og EU

    Hej Peter
    Bilstrukturen er en stagnationsmodel, hvis der ikke skabes alternative systemer. Enhver håndværker og entreprenør sukker efter, at der bliver færre biler på vejene, så de får mulighed for at køre deres forretning.

    Regeringens sænkelser af bilafgifter har ført til længere køer på vejene. Ifølge 2013-udredningen, så koster selv mindre forsinkelser i for af hastighedsnedsættelser milliarder i samfundsøkonomi. Vi har altså indtil nu forsøgt at løse trængslen med mere af det samme. Hvad gør en klog så?

    Jeg tænker, at med de billige letbaner, så gælder det kun om, at komme ud over stepperne med dem, så massetransporten for vores mange pendlere får et effektivt alternativ til bilen. Ideen er, at hvis alternativet er attraktivt nok, så kan vi sænke antallet af biler lidt og dermed få bedre økonomi i København. Det er en oplagt måde at læse udredningen sådan, at biler skaber samfundsøkonomisk underskud, fordi de forsinker hinanden, mens letbanen løber samfundsøkonomisk rundt og derfor kan skabe ny kapacitet uden at sinke biler. Det er jo i virkeligheden et columbusæg. Jeg må altså sige, at der er for meget vanetænkning, når det er normalt at afvise så oplagte løsninger på problemerne.

Prøv arbejdsmarked gratis i 14 dage

  • Artikler
  • Debat
  • Politisk kalender
  • Spørgsmål og svar
Gratis prøveabonnement