Tak for dit engagement i vores fælleskab


Er du sikker på, at du vil anmelde denne kommentar?

  • Jeppe Vejlby Brogård · Projektleder

    Læs udredningen inden du kritiserer

    Hej Jonas
    Måske ville det være godt for debatten om letbaner i Danmark, hvis du satte dig ind i projektet før du skråsikkert afviste dine modparters påstande. Du tager helt, helt fejl. Og nu har Cepos igen fremsat en artikel, som frejdigt påstår, at alle andre fremfører urigtige og udokumenterede påstande.

    Du kan egentlig nøjes med at læse mit indlæg fra 1. Maj i Altinget, som jeg tidligere har gjort opmærksom på. Her har jeg vist, hvorfor der er overskud i letbaneprojektet. Du kan også læse de politiske indstillinger som er grundlag for de mange beslutninger om letbane siden 2011. Ingen har skrevet noget forkert. I øjeblikket undergraver Cepos sin troværdighed med graverende fejl.

    Ifølge udredningen selv, så er der ikke tale om en samfundsøkonomisk udgift på 8,3 mia. Udredningen skriver jo, at letbanen til Brøndby Rådhus (hvilket vil sige Brøndby Stadion) er taget ud af projektet efter, at beregningen er foretaget. Når man sammenholder det med, at korrektionsresserven senere blev sat ned, så er følsomhedsscenarie 3 opfyldt. Dermed skal der tages 1,6 mia fra udgiften. Væk var de 8,3 mia allerede, da Udredningen udkom. Og derfor er din og Fosgeraus kritik forfejlet og har stadigt været det siden I begyndte at føre den frem i marts.

    Siden 2013 er de 2 andre følsomhedsscenarier opfyldt, hvorved projektet har en positiv intern rente på 0,2 % i den samfundsøkonomiske beregning, som I påstår giver stort underskud.

    Ydermere har Fosgerau gentaget, at letbanen tager plads fra bilerne. Det er også helt, helt forkert. Den giver mere. Alt i alt viser det rigeligt, at Jeres kritik bygger på, at I ikke har sat Jer ind i projektet. Det er gennemført uredeligt, så vidt jeg kan se.

    Jeg foreslår, at I tager en dyb indånding og sætter Jer ind i projektet i stedet for at skubbe alt og alle fra Jer med udokumenterbare påstande og anklager om, at alle andre fører sig frem med forkerte og forplumrende argumentation.

    Jeg forstår godt de bilister, som bliver bange for deres tid, når selveste Cepos fører så ubehagelige argumenter frem. Desværre skræmmer I dem uden grund. Letbanen giver dem et alternativ, som på ingen måde hæmmer deres transport. Tværtimod er letbanen en økonomisk og trafikalt neutral teknologi, som kan transportere andre bilister, hvorved de resterende får bedre plads, eller den kan transportere pendlere, som ellers ville sidde i kø i deres busser sammen med bilisterne på Ring 3, som også i dette scenarie får bedre plads. Busserne forsvinder med garanti, selvom visse regionspolitikere har taget point på at være imod det.

    Letbanen er et nybrud i dansk transportpolitik. For første gang ser vi en investering, som ikke er mere af det samme. Denne udvidelse af kapaciteten vil styrke et område, som regionplanmæssigt er et problembørn både økonomisk og trafikalt. Denne form kan rulles ud over hele landet i mange af vores byer for en slik. Og det skaber en kapacitet, som betyder en udvidelse af dansk arbejdsmarked og økonomi. Det kræver kun øjne, der kan se det.

    Denne transportpolitik, som er gennemført takket være nogle regioner og nogle kommuner, den står i kontrast til statens transportpolitik. Staten har udvidet Helsingørmotorvejen for få år siden til 3 spor. Det kostede meget mere end letbanen og sendte tusindvis af biler direkte ind i køerne på Ringmotorvejen. Så nu holde de stille og koster samfundsøkonomi der. Så sænkede staten bilafgifterne, hvorved den sendte endnu flere biler ud på de vejnet, som i forvejen stod stille. Og så sænkede staten bilafgifterne igen.

    Vanetænkningen omkring et monomkulturelt transportsystem holder ikke. Det har været tydeligt for alle i nogle år. Vi trænger i den grad til et transportpolitisk nybrud. Letbaner i byer over hele landet er det bedste bud siden Timeplanen.

Prøv kommunal gratis i 14 dage

  • Artikler
  • Debat
  • Politisk kalender
  • Spørgsmål og svar
Gratis prøveabonnement