Tak for dit engagement i vores fælleskab


Er du sikker på, at du vil anmelde denne kommentar?

  • Bertel Johansen · Maskinmester

    Motorvejens kapacitet kontra sporvognen

    En merpris på kun 50% pr. kilometer for motorvejsudvidelse er jo ganske billigt set i forhold til transportkapaciteten. Sagen er jo, at skinnetrafik generelt har en meget lav max-produktivitet, og skinnetransport i samme trace som anden trafik er særlig ringe.

    Eksempel: Kystbanen Helsingør-København har en kapacitet der svarer til en sognevejs, men koster samfundet store summer at holde i gang. Nå, den er der jo trods alt befolkningsunderlag til, så OK den lever vi med.

    Og i øvrigt: Når nogle motorveje hurtigt bliver for små, er det jo et uomgængeligt tegn på SUCCES og NYTTE. Når nye skinnetransportsystemer aldrig bliver for små, er det et uomgængeligt tegn på at de ikke er hverken eftertragtede eller nødvendige.

    Og: Angående det at projektleder Jeppe Vejlby Brogård hyppigt fremførte: at sporvogne skulle være særligt "miljøvenlige," så mangler det ganske dokumentation. Skinnetrafikken i Danmark er jo generelt slet ikke dokumenteret energimæssigt på validerede test, medens biler, både benzin, diesel og batteribiler og hybrider er det.

    Så indtil videre må miljøpostulatet på sporvogne i Danmark betragtes som useriøs propaganda.

Prøv kommunal gratis i 14 dage

  • Artikler
  • Debat
  • Politisk kalender
  • Spørgsmål og svar
Gratis prøveabonnement