Tak for dit engagement i vores fælleskab


Er du sikker på, at du vil anmelde denne kommentar?

  • Palle R Jensen · Civ.ing. og Opfinder

    Letbanen betyder 1400 tons CO2 MERE om året

    Ifølge COWI rapporten vil letbanen betyde 1400 tons mere CO2 udledning om året. Alene derfor bør den skrottes.
    Som Jens Mindegaard så rigtigt bemærker, så er fladedækning vigtig. Det kræver et DualMode system som RUF eller i et vist omfang BRT. Letbanen kræver at brugerne går op til 600 m til og fra "stationen". Det får man ikke bilister til.
    Hvis man realiserede trafiksystemet som et kollektivt RUF system ville man opnå:
    1) Langt højere rejsehastighed (tophastighed 150 km/t) og kun stop ved relevante destinationer. Små 10 personers enheder (maxi-ruf). Kapaciteten er stor på grund af de meget hyppige afgange.
    2) Byområder nær ved afkørsels steder kan dækkes totalt. Dør til dør, det er bedre end bilen, da der ikke skal parkeres.
    3) Anlægsomkostningerne vil blive halveret og meget få gener i anlægsfasen (4 m høje master i midter rabat eller langs med Ring 3)
    4) Hvor "Letbanen" fylder 2,65 m i bredden og op til over 5 m i højden, fylder RUF kun 2 x 2 m
    5) RUF køretøjerne har batterier, så et strømsvigt på skinnen stopper ikke kørslen
    6) Strømaftagerne er skjult ligesom ved metroen. Når det bliver isslag, sætter der sig dråber på letbanens strømledninger. De fryser til is og skaber en lysbue når vognen kører under. Lysbuen smelter ledningen, som falder ned. Ring 3 lukker.
    7) Udvikling af RUF vil koste ca. 100 mio kr. Transportcenteret ved Køge vil gerne lægge areal til en testbane for RUF. Når det er udviklet vil Ring 3 hurtigt kunne etableres og RUF som kollektiv trafik er en eksportvare, som vil sælge globalt. RUF har en kontrakt i Indien, som vil give licensindtægter til Danmark (1% af anlægs omkostningen pr år i 30 år for hvert projekt). Et projekt i Kolkata er forhandlet med myndighederne. De ønsker blot at se det køre i Danmark først.
    8) Klima udfordringen fra trafikken kan løses 3 gange bedre end ved overgang til elbiler når RUF bilerne begynder at rulle. RUF bilerne er selvkørende på skinnen, så rejsetiden er arbejdstid.
    9) RUF er anbefalet af mange eksperter:
    Se: www.ruf.dk/recommendations.pdf og www.ruf.dk/rufstatus.pdf

    Lad os dog for en gangs skyld lave noget med perspektiv i.

Prøv kommunal gratis i 14 dage

  • Artikler
  • Debat
  • Politisk kalender
  • Spørgsmål og svar
Gratis prøveabonnement