Tak for dit engagement i vores fælleskab


Er du sikker på, at du vil anmelde denne kommentar?

  • Tuparnaq Lennert · Forstander

    Nærhed fremfor Distance. Det virker for vores unge.

    I forvejen er vores unges erfaring med "systemet", når de starter, at det er noget der ligger fjernt fra deres livsverden. Det er i forbindelse med hjælp til skattekort, udbetaling af skoleydelse, fakturering af ydelser, rettelser til civilstatus osv. at den unge opdager, at der er "rigtige" mennesker involveret, og at der er hjælp at hente. Ungdomskort er et rigtig godt eksempel på, hvor bøvlet det kan blive, når man skal anvende et system, der er "fjernt" og hvor det er svært at få hjælp.
    På kontorværkstedet er de unge, under værkstedslederens opsyn og undervisning beskæftiget med, at bestille kontorartikler, udbetale skoleydelse, fakturere, telefonservice, makulering, sortering, printeropgaver, tekstbehandlingsopgaver og regnearksopgaver, mobilepay, kalenderstyring, postsortering osv. Opgaverne er mangeartede, og der er mulighed for at, man får opgaver tilpasset det nievau man er på.

    Hvis man trimmer denne adminstrative diversitet og giver staten opgaven, så mister man et vigtigt didaktisk/pædagogisk værktøj: nemlig at møde den unge, hvor vedkommende er ( ligesom Kirkegaard ville). Der skal være masser afspændende og udviklende autentiske opgaver i en administration, hvis de unge skal lære noget. Den der laver noget lærer noget sagde grundtvig. Kom nu: Tag ikke en vigtig læringsmulighed for vores unge.

Prøv christiansborg gratis i 14 dage

  • Artikler
  • Debat
  • Politisk kalender
  • Spørgsmål og svar
Gratis prøveabonnement