Tak for dit engagement i vores fælleskab


Er du sikker på, at du vil anmelde denne kommentar?

  • Nils-Peter Astrupgaard · Free Lance konsulent Akademiingeniør M

    Skift letbanens teknik og få milliard besparelser

    Det er ligeså meningsløst at fortsætte etableringen af letJERNbanen i Ring 3.

    Kommercielle elektrisk drevne eBRT/letbaner på gummihjul er idag det transportøkonomiske valg jf. bl.a. MalmöExpressen, så letbanekontrakterne i Ring 3 bør brydes til fordel for eBRT/letbaner på gummihjul.

    Samfundets besparelser på mere end 7 milliarder kr inklusiv omkostninger til ledningsomlægninger er så store, at der rigeligt er råd til kompensation af leverandører og entreprenører. Beregnet ud fra kendte kommercielle kontrakter vil letbanen i Ring 3 kunne etableres med asfalt og flerleddede letbanetog på gummihjul for meget mindre end 1,5 milliarder kroner og med indsættelse allerede i 2022 til hurtig aflastning af ringbyens trafik.

Prøv civilsamfund gratis i 14 dage

  • Artikler
  • Debat
  • Politisk kalender
  • Spørgsmål og svar
Gratis prøveabonnement