Tak for dit engagement i vores fælleskab


Er du sikker på, at du vil anmelde denne kommentar?

  • Nils-Peter Astrupgaard · Akademiingeniør M

    Har skinner en fremtid?

    Jonas Herby du rammer overordnet rigtigt, men det var måske på sin plads at se lidt på hvor fordelene med skinner kan være/er. Du nævner selv banen over Fyn og S togs nettet - men er det nu også rigtigt?

    Autonome køretøjer kommer først i "aflukkede" baner, som S tog og letbaner jf. i øvrigt eksportgruppen "Mobilitet for fremtiden". Med autonom drift koster hver enhed ikke en chauffør og enhederne samler sig selv til lange tog/letbanetog. Med gummihjul som base kan der arbejdes med langt mindre afstand mellem de enkelte enheder og kapaciteten i S togs traceet kan styrkes betragteligt ved at asfaltere systemet og indsætte autonome køretøjer i banen. Det samme gælder naturligvis i letbaner.

    Meget tyder på, at tung transport i fremtiden også bliver eldrevet - sandsynligvis drevet direkte fra elskinner i vejen. Se blot hvor langt svenskerne er kommet. Med et lille batteri kører enkelte enheder af sporet og kører videre autonomt til det lokale transportcenter eller direkte til kunden. Altså næppe skinner her.

    Tilbage står højhastighedstransporten og her kommer skinnerne til deres ret - med mindre Musk og andre kommer igennem med Hyperloop o.lign.

    Højhastighedsbaner ser i min optik ud til at være den eneste fornuftige skinnebaserede transportløsning i det fremtidige transportbillede - så skinner har sandsynligvis en fremtid - men i et meget afgrænset felt.

Prøv børn gratis i 14 dage

  • Artikler
  • Debat
  • Politisk kalender
  • Spørgsmål og svar
Dagens portal