Tak for dit engagement i vores fælleskab


Er du sikker på, at du vil anmelde denne kommentar?

  • Søren Sørensen · Smart Mobility og MaaS Facilitator

    Der skal mere til

    Elbilsalget er stadig under 1% i 2019 selvom der er afgiftsfritagelse på køb af elbiler. I Norge har en vifte af tiltag formået at få nybilsalget af elbiler og plug-in hybrider op over 50%. Det samme kan sagtens ske i Danmark. Kræver dog at elbiler prioriteres konsekvent over diesel og benzin ikke kun ved køb men ved parkering, opladning og prioritet i trafikken m.m.
    udvikling af elnettet kræver også nytænkning. Traditionelt kommer strøm Ura store centrale produktionssteder og bliver distribueret ud til forbrugerne. De konstant faldende priser for solcelle- og batterieffekt (følger Moores lov) gør det stadig mere attraktivt at husejere bliver næsten selvforsynende med el også til at lade elbilen op.
    Elnettet kan således nøjes med at levere til storforbrugere og udligne peaks for mange. Ohms lov gælder fortsat - Det bedste sted at forbruge el energi er det sted det skabes. Vil du betale for mere el-infrastruktur over elregningen eller klare det selv?
    Er elselskaberne åben for "konkurrence" omkring elproduktion fra private" Tør vi overlade el energi produktion til Danskerne? Har vi noget valg hvis målet er som det er?

Prøv uddannelse gratis i 14 dage

  • Artikler
  • Debat
  • Politisk kalender
  • Spørgsmål og svar
Gratis prøveabonnement