Tak for dit engagement i vores fælleskab


Er du sikker på, at du vil anmelde denne kommentar?

  • I.R.Bertelsen · Borger og vælger

    Stof til eftertanke.

    Erik Nørgård;
    I aften har tv sendt udsendelser om Shu Bi Dua og om Kim Larsen.
    Det får tankerne i gang om, hvad vi gør ved de børn og unge, der om få år skal overtage ansvaret.
    Shub'erne var vokset op i et velstående miljø i Gentofteområdet, Kim Larsen med sin alenemor i nordvestkvarteret i København. Meget forskellige udgangspunkter. Men fordi de fik mulighed for at udnytte deres musiske og sproglige talenter fik de virkelyst og succes.
    **I skolerne har man minimeret og meget omfattende nedtonet de kreative, musiske og manuelle fag til fordel for plads i skemaet til stærk faglighed, konkurrence og nationale tests.**
    Det er de indsnævrede udviklingsbetingelser vi giver i de kommende voksne, selv om vi håber, de vil blive selvstændigt tænkende, åbne, socialt bevidste og iderige voksne mennesker, der har fået selvtillid og virkelyst, fordi de hver især har haft muligheder for at mærke succes ??
    Tænker på en 3. klasse, jeg havde i billedkunst 2 timer ugtl. Den rummede efter sigende en hel del urolige poder. Fandt på, at de skulle medbringe 'skrammel', som de kunne lave 'noget' af. De kom slæbende med alverdens mærkværdigheder og blev så optaget af deres projekter, at jeg som lærer blev helt overflødig. De "urolige poder" havde i stor udstrækning absolut manuelle og kreative kompetencer. Tænk, hvilke oplevelser af succes, de tog med sig, når de hjembragte deres produkter....for i de boglige fag oplevede mange af dem ikke megen succes.
    ....
    At stimulere børn og unges selvstændighed, kreative talenter og virkelyst skal der virkelig satses meget mere på igen. Der er absolut ikke tidsspilde, men en nødvendighed, hvis fremtidens voksne skal kunne bevare lysten til 'at gøre noget ved tingene'.



Prøv forskning gratis i 14 dage

  • Artikler
  • Debat
  • Politisk kalender
  • Spørgsmål og svar
Gratis prøveabonnement