Debat

Sænket sukkerafgift øger uligheden

DEBAT: Ulighed i levetid fortsætter med at vokse. Professor Finn Diderichsen, Institut for Folkesundhedsvidenskab, giver fem bud på, hvor det går galt - og kritiserer regeringen for at lade Finansministeriet styre sundhedspolitikken.
Pernille Diana Castle Møller
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Finn Diderichsen 
Speciallæge og professor ved Instituttet for Folkesundhedsvidenskab, København Universitet

Hvornår er det lighed i sundhedsvæsnet? Er det, når der er lige adgang, det vil sige, når der er lige pris for sundhedsydelserne i penge, tid og afstand?

Det vil være et problematisk krav, for de, som er mest syge, har ofte den laveste indkomst, og for dem vil en given afgift være en større hindring end for andre.

Er det, når alle går lige meget til læge og bruger lige mange lægemidler? Det kan lyde som lægemiddelindustriens våde drøm, men lighed i brug er ikke meningsfuldt, når der er ulighed i behov.

Fakta

Fra 25. april og en måned frem handler Socialdebatten om ulighed i sundhedsvæsenet.

Mød Socialdebbattens debatpanel

Socialdebatten på Altinget | Social har til formål at fokusere og styrke den socialpolitiske og socialfaglige debat i Danmark. Løbende inviterer Altinget l Social eksperter, politikere, fagfolk og interesseorganisationer til at debattere udvalgte emner og/eller problemstillinger inden for det sociale område.

Emnet for den første udgave af Socialdebatten, der startede i november måned, var anbringelser af udsatte børn. Det er nu sjette gang, Socialdebatten kører.

Bland dig gerne i debatten ved at sende en mail til kafr@altinget.

Er det så brug af de ressourcer, som svarer til behovene uanset uddannelse og indkomst? Det kriterium kommer det nok nærmest. Men behov handler om det, som kræves for, at borgeren skal få bedst muligt helbred, og det er lige netop her i befolkningens helbred, at den store - og voksende - ulighed findes.

Ned ad bakke
Vi har oplevet en fordobling af den sociale ulighed i middellevetid i løbet af 25 år. Sundhedsvæsenet har ikke et afgørende ansvar for den udvikling, men har potentiale til at være en del af løsningen og har i hvert tilfælde et ansvar for at omfordele sine ressourcer, så de svarer til den voksende sociale ulighed i behov for sundhedsvæsnets ydelser. Hvordan er det så lige, det går på det punkt? På fem områder går det den forkerte vej:
  • Det har længe været sådan, at de praktiserende speciallæger klumpede sig sammen i de kommuner, hvor de rige og sunde bor. Lægetæthed i Gentofte er mange gange højere end på Lolland. Nu er det også sådan, at de alment praktiserende læger er ved at forlade de sygeste områder i landet – på Lolland og andre steder. Der må mine kolleger i Lægeforeningen acceptere en øget styring fra regionerne.   
  • Selvom skattefriheden for sundhedsforsikringer er fjernet, er de stadig meget almindelige og betyder, at mennesker, som blandt andet på grund af sygdom eller alder står uden for arbejdsstyrken, kommer bag i køen, og blandt dem i job er det dem med høj indkomst og bedst helbred, som kommer først. Det kan ikke være rimeligt.
  • Der er stor ulighed i rehabiliteringens resultat målt som tilbagevenden til arbejde. Og det er ikke overraskende, at kun de, som både er relativt raske og veluddannede, klarer at koordinere et rehabiliteringsforløb, hvor hospital, egen læge, privat fysioterapeut og flere kommunale forvaltninger er involverede. Det må kunne gøres bedre.
  • Der er stor social ulighed i overlevelse efter kræft og hjertekarsygdom. Det handler blandt andet om, at de lange forløb med genoptræning og medicinsk behandling kræver en læge eller andre, som er både opsøgende og fastholdende. Det er ikke godt nok med en tilbagelænet attitude, hvor den mindre motiverede patient, som måske udebliver til en kontrol eller to, må klare sig selv.
  • Mange økonomer og politiker flirter med tanken om flere patientafgifter. Det kunne man tænke sig var en måde at styrke finansieringen, men selvom brugerbetalingen blev øget til 30 procent af sundhedsvæsenets udgifter, ville det på grund af økonomisk ulighed i behov betyde, at de 20 procent, som tjener mindst i samfundet, skulle bruge 6 procent af deres indkomst til brugerbetaling, mens den rigeste femtedel kun skulle bruge 1 procent. Det er allerede sådan, at mennesker med lav indkomst bruger tandlæge, fysioterapeut og psykolog i meget mindre udstrækning trods deres større behov. 

Sundhedsvæsnet kan gøre meget mod social ulighed i sundhed, men mest afgørende er, hvad regeringen gør med de effektive strukturelle virkemidler, som afgifter og lovgivning er.

At sænke afgifter på sukker, fedt, øl og sodavand er en sikker vej mod øget ulighed. Det vil måske øge beskæftigelsen hos de sydjyske købmænd, og det vil helt sikkert øge beskæftigelsen i et sundhedsvæsen, som skal behandle flere overvægtige og alkoholiserede patienter. Sådan går det, når man lader Finansministeriet passe sundhedspolitikken

Finn Diderichsen
Speciallæge og professor ved Instituttet for Folkesundhedsvidenskab

At sænke afgifter på sukker, fedt, øl og sodavand er en sikker vej mod øget ulighed. Det vil måske øge beskæftigelsen hos de sydjyske købmænd, og det vil helt sikkert øge beskæftigelsen i et sundhedsvæsen, som skal behandle flere overvægtige og alkoholiserede patienter. Sådan går det, når man lader Finansministeriet passe sundhedspolitikken. 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Finn Diderichsen

Professor emeritus ved Institut for Folkesundhedsvidenskab, Københavns Universitet
cand.med. (Københavns Uni. 1973), ph.d. (Uppsala Uni. 1981), speciallæge i social medicin (1986)

0:000:00