17 nye anbefalinger om ledelse skal styrke tilliden til civilsamfundet

LEDELSE: Et sæt anbefalinger om god ledelse kommer nu til høring i den frivillige sociale sektor. Anbefalingerne skal hjælpe organisationerne til at blive bedre fungerende og skabe tillid til civilsamfundet. 

"Organisationerne lever af tillid. Ingen vil være frivillig i en sektor, man ikke har tillid til," siger Frivilligrådets formand, Mads Roke Clausen.
"Organisationerne lever af tillid. Ingen vil være frivillig i en sektor, man ikke har tillid til," siger Frivilligrådets formand, Mads Roke Clausen.Foto: Asger Ladefoged/Ritzau Scanpix
Carsten Terp Beck-Nilsson

Vi kan vise, at vi har nogle principper, som vi efterlever, hvor vi holder orden i eget hus. Og det, synes jeg, er et godt argument mod offentlig regulering og bureaukratisering.

Mads Roke Clausen
Formand, Frivilligrådet

Hvis man vil undgå statslig indblanding, må man sørge for at have orden i sin butik. Derfor – og for i det hele taget at styrke den tillid, som det frivillige sociale arbejde i Danmark bygger på – sender en komite udpeget af Frivilligrådet nu 17 anbefalinger til god ledelse frivillige sociale organisationer i høring.

Anbefalingerne er henvendt til bestyrelserne i organisationerne og forholder sig til bestyrelsens opgaver og ansvar, sammensætning, samarbejdet med den daglige ledelse samt arbejdsmiljø, transparens og opfyldelse af foreningens formål. Til sammen skal de seks hovedtemaer fungere som et redskab til at give organisationerne løbende 360 graders tjek.

”Vi har virkelig forsøgt at komme rundt om det hele, og vi har haft meget grundige snakke om hver af de her 17 anbefalinger. Så der er ikke en rangorden i det. Det hele er rigtig vigtigt,” siger komiteens formand, Mads Roke Clausen.

Dokumentation

Her er de 17 anbefalinger for god ledelse

1: Bestyrelsens opgaver og ansvar
1.1  Det anbefales, at bestyrelsen årligt tager stilling til, hvorvidt der er overensstemmelse mellem organisationens strategiske retning og organisationens vedtægter og formål.

1.2  Det anbefales, at der fastsættes en forretningsorden, som sikrer, at bestyrelsen kan arbejde effektivt.

1.3  Det anbefales, at der af bestyrelsen udarbejdes og vedtages en instruks til den daglige ledelse, der beskriver den daglige ledelses opgaver og ansvar samt referenceforhold til bestyrelsen og formanden.

1.4  Det anbefales, at bestyrelsen har overblik over organisationens juridiske forpligtelser samt potentielle risikofaktorer.

2: Bestyrelsens sammensætning og kompetencer
2.1 Det anbefales, at organisationen løbende afdækker bestyrelsens kompetencebehov.

2.2 Det anbefales, at bestyrelsen er bredt sammensat og arbejder på et kvalificeret grundlag samt besidder relevante kompetencer og erfaringer.

2.3 Det anbefales, at der fastsættes en valgperiode til bestyrelsen på maksimalt 2/4 år og derudover opstilles en grænse for, hvor mange år et bestyrelsesmedlem maksimalt må være en del af bestyrelsen.

3. Evaluering af bestyrelsens og den daglige ledelses arbejde
3.1 Det anbefales, at bestyrelsens og den daglige ledelses arbejde evalueres en gang årligt.

4. Trivsel og arbejdsmiljø
4.1 Det anbefales, at bestyrelsen sikrer organisatoriske rammer og procedurer, der skaber gode rammer for den frivillige indsats og et godt arbejdsmiljø for de ansatte.

5. Opfyldelse af organisationens formål
5.1 Det anbefales, at bestyrelsen årligt forholder sig til, hvorledes organisationen har opfyldt sit formål.

5.2 Det anbefales, at målgruppen så vidt muligt inddrages ved tilrettelæggelsen af organisationens tilbud, indsatser og aktiviteter samt ligeledes ved evaluering af organisationens indsatser.

6. Transparens
6.1 Det anbefales, at der er åbenhed om bestyrelsens sammensætning.

6.2 Det anbefales, at der er åbenhed om foreningens økonomi, herunder det samlede vederlag, som hvert enkelt medlem af bestyrelsen og en eventuel daglig ledelse modtager, samt at årsregnskabet hvert år offentliggøres.

6.3 Det anbefales, at der opstillet kriterier for inhabilitet for bestyrelsesmedlemmer.

6.4 Det anbefales, at det så vidt muligt undgås, at bestyrelsesmedlemmer påtager sig andre lønnede opgaver i organisationen end de, der er direkte knyttet til bestyrelsesarbejdet. Såfremt det ikke kan undgås, anbefales det, at et flertal i bestyrelsen skal godkende, at et bestyrelsesmedlem påtager sig den pågældende opgave, og at det fremgår af bestyrelsesreferatet.

6.5 Det anbefales, at bestyrelsen forholder sig til, hvordan det sikres, at der ikke er modstridende interesser mellem organisationens formål og eventuelle donorers og investorers aktiviteter eller virke.

6.6 Det anbefales, at der er åbenhed om beslutningsprocesser i organisationen, således at det er tydeligt, hvordan interessenter kan opnå medbestemmelse og indflydelse i organisationen.

 

Du kan læse anbefalingerne inklusive eksempler på Frivilligrådets hjemmeside: www.frivilligraadet.dk


0:000:00