Skarp kritik fra Ombudsmanden over langsom klagebehandling

NÆSE: Sundhedsvæsenets Patientklagenævns alt for lange sagsbehandlingstid er "overordentlig kritisabel", mener Ombudsmanden.
Rasmus Nielsen

Folkeitngets Ombudsmand har netop færdigbehandlet en større patientklagesag og udtaler, at Sundhedsvæsenets Patientklagenævns samlede sagsbehandlingstid - på næsten fem et halvt år - "langt overstiger det rimelige og acceptable; også selv om sagen var kompliceret".

Ombudsmanden takserer sagsbehandlingstiden til at være "overordentlig kritisabel".

Ombudsmanden hæfter sig bl.a. ved, at der gik mere end halvandet år, fra sagen havde været behandlet på et møde i patientklagenævnet, og indtil klageren modtog resultatet af mødet. Afgørelsen blev sendt til klageren, umiddelbart før Patientklagenævnet besvarede Ombudsmandens høring i anledning af klagerens henvendelse til Ombudsmanden.

Uden værdi for klageren
Ombudsmanden konstaterer, at patientklagenævnet fire gange har beklaget over for klageren, at sagen trak ud. Ombudsmanden udtaler imidlertid, at beklagelserne fremstår uden indholdsmæssig værdi, når man sammenholder mængden af beklagelser med den tid, der gik, fra nævnet første gang "meget beklage[de]" at sagen endnu ikke var afgjort, og indtil afgørelsen rent faktisk forelå.

Ombudsmanden henviser til, at dette på "afgørende måde svækker betydningen af patientklagenævnets beklagelser".

Ombudsmanden retter en tilsvarende kritik mod løfter fra Patientklagenævnets direktør til klageren om, at sagen ville blive behandlet "så hurtigt som overhovedet muligt". Løfterne blev afgivet mere end tre år før, klageren modtog nævnets afgørelse. 

Fakta

Folketingets Ombudsmand er jurist og valgt af Folketinget til at behandle klager over offentlige myndigheder.

Ombudsmanden kan kritisere og anbefale myndigheder at ændre deres afgørelser. Hvert år får ombudsmanden omkring 4000 klager fra borgere, der mener, at en myndighed har begået fejl.

En typisk fejl kan være en kommune eller anden myndighed, der har været for længe om at svare på et brev eller truffet en forkert afgørelse.

Ombudsmanden tager også selv sager op, for eksempel efter omtale i en avis, ligesom han ofte er på inspektion i blandt andet fængsler og psykiatriske hospitaler.

Cirka 85 medarbejdere er ansat ved Folketingets Ombudsmand.


Kilde: Folketingets Ombudsmand

Tog sit liv 
Klageren er en far til en psykisk syg ung mand, der tog sit eget liv. Sønnen var i en periode på godt to år indlagt i alt otte gange på en psykiatrisk afdeling.
Patientklagen var rettet mod hospitalets læger og mod sygeplejerskerne på det bosted, hvor den unge mand boede imellem indlæggelserne og ved sin død.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00