Chefredaktør: De drømmer om valgkamp uden medier

VALGKAMP: Medierne lover den største valgdækning nogensinde, men oppositionspolitikerne får en større valgkamp end medierne, spår Altinget.dks Rasmus Nielsen.

"De sociale medier, navnlig Facebook, er politikernes darling, fordi det er vælgerkontakt uden om redaktionernes irriterende og ukontrollabel filter. Derfor vil partierne uden tvivl ofre store ressourcer på at nå potentielle vælgere på alskens Facebook-grupper, centralt som lokalt."

Det skriver Altinget.dks chefredaktør Rasmus Nielsen på Ahaheder, det journalitiske magssin fra SDU, Center for Journalistik, som uddannelsens leder, professor Peter Bro står bag.

Klummen handler om forventningerne til den forestående valgkamp, som den tegner sig i medierne, og Rasmus Nielsen fremhæver i sin klumme, hvordan partier og kandidater gør, hvad de kan for at nå deres potentielle vælgere direkte og uden om medierne.

Valget virket afgjort
Rasmus Nielsen vurderer, at rød blok dag-for-dag nærmer sig ministerbilerne:

"Valget virker afgjort. Valgkampen har været i forudsigelig gang i så mange måneder, at alle planer, alle løfter må være fremlagt. Det spændende bliver, om rød blok vinder med to, tre eller fire procent. Derfor er jeg ikke så sikker på, at vi medier får så stor en valgkamp som oppositionens politikere, der er på vej i ministerbilerne. Ikke at vi er på vej i redningsbådene. Men jeg tvivler på, at mediernes massive valgdækning i sig selv vil flytte så mange stemmer."

Læs hele klummen og andre artikler om politik og journalistik via linket. Også muligt at tilmelde sig gratis nyhedsbrev fra Ahaheder.dk.

 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Rasmus Nielsen

Formand for Alrow Media, udgiver af Altinget i Danmark, Norge og Sverige samt Mandag Morgen
journalist (Danmarks Journalisthøjskole 1983)

0:000:00