Debat

Handicaporganisation: God inklusion starter i vuggestuen

DEBAT: Inklusion af børn med handicap i skolerne kan forbedres, hvis der sættes ind allerede i vuggestuen. Det skriver formand for Danske Handicaporganisationer (DH), Thorkild Olesen.

GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Thorkild Olesen
Formand for Danske Handicaporganisationer (DH)

Regeringen og minister Mai Mercado (K) har fat i den lange ende, når man i et kommende udspil vil hjælpe børn tidligt i livet.

Fra Danske Handicaporganisationers (DH) side opfordrer vi til, at man også tænker børn med handicap ind i forbedringerne af dagtilbuddene.

Hvis vi skal nå visionerne om bedre inklusion af børn med handicap i skolerne, skal vi starte tidligt.

Fakta
Deltag i debatten! 
Skriv til [email protected]

Fra pasning til inklusion
Fokus på daginstitutionernes opgaver ændres i disse år. Hvor det tidligere handlede om pasning og omsorg, så handler det i langt højere grad i dag om trivsel, inklusion og udvikling. 

Det er helt afgørende, at vi forsætter med at inkludere, hvis vi vil fastholde ambitionen om at skabe et samfund, hvor flest muligt kan deltage. 

I det lange løb er der store økonomiske og menneskelige gevinster ved, at børn med handicap ikke kommer bagud fra starten.

Af Thorkild Olesen
Formand for Danske Handicaporganisationer (DH)

Men vi er ikke i mål endnu. Vi oplever, at overgangen fra daginstitutioner til skolesystemet kan blive bedre for børn med handicap. Hvis vi skal sikre en ordentlig inklusion i overgangen fra daginstitution til skolesystemet, er vi nødt til at sætte tidligere ind. 

Tre mulige initiativer
For det første skal daginstitutionerne og skolerne blive bedre til at vidensdele på tværs af sektorerne, så erfaring og viden om børnene kommer videre i systemet.

For det andet skal personalet i førskolen uddannes, så de er rustet til at modtage børn med særlige behov. 

For det tredje skal der være adgang til hjælpemidler på tværs af sektorerne, så børnene ikke pludselig mangler hjælpemidler, der kan gøre skolestarten bedre og nemmere. 

Inklusion i folkeskolen er en forudsætning for at skabe et samfund, hvor børn med handicap kan blive en del af fællesskabet på lige fod med deres klassekammerater.

Børn bestemmer ikke selv deres handicap eller de udfordringer, som følger med, men vi kan sørge for, at de får en god start på skolelivet.

I det lange løb er der store økonomiske og menneskelige gevinster ved, at børn med handicap ikke kommer bagud fra starten. Den gode inklusion starter i vuggestuen.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00