It-platform for sociale tilbud kommer snublende fra start

IT-BØVL: Version 2.0 af Tilbudsportalen er plaget af fejl. Forkerte priser og mangelfulde oplysninger svækker tilliden til systemet, lyder kritikken. Ifølge ministeriet er der dog tale om fejl, som brugerne har glemt at opdatere i det gamle system.

Foto: Ólafur Steinar Gestsson / Ritzau Scanpix
Søren Elkrog Friis

Man har simpelt hen sendt en version på gaden, som slet ikke er klar, og har dermed tvangsindlagt hele socialområdet til at være beta-testere.

Jørgen Maltesen
Leder, Alfa Fredensbrog

Det er nu to måneder siden, at en ny version af Tilbudsportalen blev lanceret, som efter hensigten skal gøre det lettere for kommunerne at finde botilbud eller plejefamilier til socialt udsatte borgere og handicappede.

Men de oplysninger, som Tilbudsportalen 2.0 indeholder om de enkelte tilbud, er i mange tilfælde forkerte eller forældede.

Det fortæller flere private udbydere af botilbud. En af dem er Psykiatri Plus, som driver to privatpsykiatriske botilbud.

Dokumentation

TILBUDSPORTALEN

Tilbudsportalen indsamler og udstiller oplysninger om plejefamilier og tilbud til mennesker med funktionsnedsættelse eller sociale problemer.

Tilbudsportalen er et værktøj til landets sagsbehandlere, der skal gøre det nemt at finde relevante tilbud eller plejefamilier.

Den første version blev etableret i 2007. Systemet havde dengang en del opstartsvanskeligheder.

Social- og Indenrigsministeriet har myndighedsansvaret for Tilbudsportalen. Ministeriet træffer blandt andet beslutninger om portalens finansiering, drift/udvikling samt varetager kontakten til portalens interessenter.

Social- og Indenrigsministeriet traf i 2017 beslutning om, at den tekniske drift og udvikling af Tilbudsportalen skulle overføres fra Socialstyrelsen til Erhvervsstyrelsen.

Erhvervsstyrelsen har udviklet en ny portalløsning, som blev sat i drift den 11. juni 2019.

Erhvervsstyrelsen driver supportfunktionen i forhold til Tilbudsportalen – og varetager den tekniske support.

Socialstyrelsen varetager den socialfaglige support i forhold til Tilbudsportalen, når den modtager henvendelser fra Erhvervsstyrelsen herom. Endvidere foretager Socialstyrelsen stikprøver i forhold til de indberettede oplysninger.

Kilde: Socialtilsynet


0:000:00