Debat

Jelved: Send flygtningebørn i skole

DEBAT: Hvis uledsagede flygtningebørn og unge sendes i skole, kan de hurtigt blive en del af fællesskabet og samtidig bruge deres egen kultur i mødet med den danske. Det mener Marianne Jelved (R).

Hvis uledsagede flygtningebørn og unge sendes i skole, kan de hurtigt blive en del af fællesskabet, og samtidig bruge deres egen kultur i mødet med den danske. Det mener Marianne Jelved (R).
Hvis uledsagede flygtningebørn og unge sendes i skole, kan de hurtigt blive en del af fællesskabet, og samtidig bruge deres egen kultur i mødet med den danske. Det mener Marianne Jelved (R).Foto: Nicolas Tobias Følsgaard
David Laungaard Lose
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Marianne Jelved (R)
Socialordfører

Jeg har besøgt Pederborgs skole i Sorø. Her har de virkelig taget skolereformen til sig. Det var en stor fornøjelse at se og opleve. Da jeg besøgte linjefagsholdene, som de har om onsdagen, og som de bruger de understøttende timer til, opdagede jeg noget uventet. Der var på alle holdene unge med anden baggrund end dansk. De var på madholdet, på designholdet og på idrætsholdet. Alle tre var store hold. Der var ca. et par håndfulde unge fra det nærliggende center for uledsagede flygtningebørn på hvert af holdene.

I køkkenet dirigerede de helt lavmælt kokkeriet. Alle eleverne var i færd med at lave en sammenkogt somalisk ret i store gryder. Alle var i gang sammen med at røre, smage til, vaske op, rydde op osv. Ingen var udenfor. Alle var med. Der blev forklaret og lyttet og smilet. Der var helt sikkert brug for at kunne flere og flere danske ord. Men det var også let og nærliggende at lære dem i farten.

Ingen var sat udenfor
I designværkstedet var det lige så. De lavede et par huller i de gamle cowboybukser, så de lignede hinanden på holdet. Unge er ikke længe sammen før de spotter moden og det, der virker og gør indtryk, så man er en af gruppen. En pige sagde, at de nød onsdagen, hvor de virkelig havde fat i noget med hænderne og lærte en masse – også om historie og materialer og brugte de andre fag til at regne den ud.

Men jeg fik en gave med hjem i tilgift: send de uledsagede flygtningebørn og unge i skole.

Marianne Jelved (R)
Socialordfører

Idrætsholdet havde besøg af den frivillige træner fra den lokale idrætsforening. Han var virkelig dygtig, og alle øvede spring over plinten under hans flotte vejledning. Ingen var sat udenfor. Alle tog tilløb, satte af og røg op i luften og slog en kolbøtte og landede på fødderne. De havde lært det, havde de. Uanset farve. Og der blev talt dansk til dem alle.

En glad skole med mange forskellige hoveder
Jeg kom ikke til Pedersborg Skole for at se uledsagede flygtningebørn og unge. Jeg skulle se, hvordan en skole med 600 børn gennemførte skolereformen ”helt efter bogen”. Det så jeg, og jeg så en glad skole med mange forskellige hoveder og i alle størrelser. Men jeg fik en gave med hjem i tilgift: send de uledsagede flygtningebørn og unge i skole.

Her vil de lære andre børn og unge at kende. De lærer dansk og dansk kultur i hverdagen. De bliver hurtigt en del af fællesskabet, og de kan bruge deres egen kultur i mødet med den danske, for de har også noget at bidrage med, som deres danske kammerater gerne vil have del i. Deres ulykkelige historie til trods. Jeg tør godt sige: drop modtageklasserne.

Det var sidste dag, skolen havde besøg af deres gæster og nu kammerater fra krigszoner. Desværre. Den bedste socialpolitik er en utraditionel og god kulturpolitik.

 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Marianne Jelved

Fhv. økonomiminister, kultur- og kirkeminister, MF 1987-22 og politisk leder (R), fhv. viceborgmester i Gundsø 1982-85
lærer (Hellerup Seminarium 1967), cand.pæd. i dansk (Danmarks Lærerhøjskole 1979)

0:000:00