Debat

Organisationer: Satspuljens død må ikke ødelægge indsats mod horrible kviklån

DEBAT: Socialt udsatte har fået gratis og uvildig gældsrådgivning, som har været finansieret over satspuljen. Politikerne skal finde ny statslig finansiering, mener socialorganisationer.

Kviklån sender lånere ud i en ond spiral, og mange søger ikke hjælp i tide, skriver June Crondahl og Vibeke Vinther.
Kviklån sender lånere ud i en ond spiral, og mange søger ikke hjælp i tide, skriver June Crondahl og Vibeke Vinther.Foto: Kristian Djurhuus/Ritzau Scanpix
Birgitte Søe
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af June Crondahl og Vibeke Vinther
Leder af KFUM's Sociale Arbejdes gældsrådgivning, På Fode Igen, og forstander for Settlementet

Horribelt dyre kviklån er et enormt og stigende problem, som ofte fører til en uoverskuelig gældsspiral for låntagerne. Der er et påtrængende behov for at regulere markedet.

Samtidig skal vi sikre, at socialt udsatte mennesker fortsat kan få gratis, uvildig gældsrådgivning, nu hvor satspuljen er nedlagt.

For gratis gælds- og økonomirådgivning er en rigtig god investering for både den enkelte og samfundet.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. 

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected]

Mange låntagere ender i en gældsspiral, som er nærmest uoverskuelig at komme ud af. Efterspørgslen efter gratis rådgivning for gældsramte er derfor stigende, oplever de gratis gældsrådgivninger til socialt udsatte mennesker.

Gældsrådgivningerne, som er finansieret over satspuljen, hjælper årligt omkring 7.000 udsatte mennesker.

Vi ved fra blandt andet en undersøgelse i Østrig, at gratis gældsrådgivning er en rigtig god investering for både den enkelte og samfundet.

June Crondahl og Vibeke Vinther
Leder af KFUM's Sociale Arbejdes gældsrådgivning, På Fode Igen, og forstander for Settlementet

Renterne og gebyrer (den årlige omkostningsprocent, ÅOP) kan på kviklån være helt op til horrible 1.000 procent – det fanger mange mennesker i en gældsspiral. Hvis de ikke kan betale det første lån, tager en del mennesker nye lån for at afbetale det første – og så kører den negative spiral.

Regeringen og støttepartierne skriver i forståelsespapiret, at der vil blive igangsat "et opgør med de kviklån, som fanger mennesker i uoverskuelig gæld". Det er glædeligt, for behovet for regulering er påtrængende.

Investering i rådgivning tjener sig ind
Konkret anbefaler vi et loft over ÅOP, som vi kender fra blandt andre Finland og Sverige, gerne på højst 20 procent plus diskontoen.

Samtidig må der være krav om, at låneudbyderne laver en bedre kreditvurdering af den enkelte låntager. Og vi foreslår ligeledes en grænse for, hvor meget man samlet risikerer at skulle tilbagebetale på et lån i hele lånets løbetid, som man kender fra England.

Vi mener, at det må være rimeligt, at man højst skal tilbagebetale sammenlagt eksempelvis 15.000 kroner, hvis man låner 10.000 kroner. Desuden kan regler for reklamer for kviklån med fordel strammes op.

Samtidig må vi sikre, at socialt udsatte mennesker, som er endt i gæld, kan få uvildig hjælp. Hidtil har de gratis, uvildige gældsrådgivninger været finansieret over satspuljen.

Den er jo nedlagt, så der er behov for, at politikerne finder ny statslig finansiering. Desuden bør der udvikles en model for, hvordan private lånebrancher kan bidrage til finansieringen på længere sigt.

Vi ved fra blandt andet en undersøgelse i Østrig, at gratis gældsrådgivning er en rigtig god investering for både den enkelte og samfundet.

En investering på en euro i gældsrådgivning kommer 5,3 gange igen. For når gældsramte får hjælp og bedre overblik over deres økonomi, så falder blandt andet antallet af sygedage og risikoen for arbejdsløshed.

Læs også

Tillid er afgørende
Det er ofte forbundet med stor skam ikke at have styr på sin økonomi. Derfor kommer nogle mennesker først til rådgivningen, når økonomien er brændt helt sammen.

Så opsporing, kontakt og motivering af målgruppen er central for gældsrådgivningen.

En række aktører tilbyder i dag økonomi- og gældsrådgivning. Bankerne tilbyder det til deres kunder, flere boligorganisationer tilbyder det til beboere med restance, og kommuner tilbyder rådgivning til borgere med offentlige fordringer.

I den sammenhæng er det centralt at understrege vigtigheden af, at udsatte borgere har adgang til uvildig rådgivning hos en aktør, der ikke er part i deres sag.

Mange mennesker på kanten af samfundet har et modsætningsfyldt forhold til offentlige myndigheder.

Derfor har det afgørende betydning for borgerens tillid, at rådgiveren tager afsæt i borgerens interesser.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00