Debat

Socialpædagoger: Behov for servicetjek af inklusion

DEBAT: Hvis det skal lykkes at inkludere børn med særlige behov, skal der afsættes nok ressourcer og specialiseret støtte, mener Benny Andersen, formand for Socialpædagogerne.
Foto: www.sl.dk
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Benny Andersen
Formand for Socialpædagogerne 

Socialpædagogerne er bekymrede over meldingerne om, at børn med særlige behov ikke får den socialpædagogiske hjælp, de har brug for. Derfor foreslår vi et inklusions-servicetjek i alle kommuner.

Modeordet på børneområdet disse år er inklusion. Tendensen i landets kommuner har været entydig. Flere børn med særlige behov, f.eks. autisme eller ADHD, sættes i vuggestuer, børnehaver og skoler med de børn, der ikke har samme udfordringer. Tanken er, at børnene bliver en del af et fællesskab frem for at blive ekskluderet fra en tidlig alder.

Tanken er fin og langt hen ad vejen rigtig. Men en klar forudsætning, for at det skal lykkes, er, at børnene med specielle behov stadig får den specialiserede støtte, der er nødvendig, for at de kan både lære og udvikle sig.

Fakta
Socialdebatten på Altinget | Social har til formål at fokusere og styrke den socialpolitiske og socialfaglige debat i Danmark. Løbende inviterer Altinget l Social eksperter, politikere, fagfolk og interesseorganisationer til at debattere udvalgte emner og/eller problemstillinger inden for det sociale område.

Bland dig gerne i debatten ved at sende en mail til kafr@altinget.

En ny undersøgelse blandt pædagogisk personale i daginstitutioner viser, at 44 procent af dem selv siger, at de ikke har de nødvendige kompetencer til at tage sig af børn med specielle behov. Samtidig er meldingen fra meget af personalet, at ressourcerne til den specialpædagogiske indsats ikke er til stede. Derfor tror jeg, at der er brug for et servicetjek af de enkelte kommuners implementering af den højtbesungne inklusionsdagsorden.

Døgninstitutioner eller socialpædagoger 
I de kommuner, hvor det viser sig, at børn er blevet sat i almene daginstitutionstilbud uden en særlig målrettet indsats, selvom de reelt har brug for et specialpædagogisk tilbud, er der for mig at se to muligheder for kommunerne.

Meldingen fra meget af personalet er, at ressourcerne til den specialpædagogiske indsats ikke er til stede.

Benny Andersen
Formand for Socialpædagogerne

Enten må børn med specielle behov tilbydes en indsats fra de mange gode døgninstitutioner og specialtilbud, der allerede findes, og som leverer gode resultater gennem en særlig støtte til udsatte børn. Eller også må kommunerne ansætte flere socialpædagoger i de almene daginstitutioner, så de børn, der går her, kan få den støtte, de har brug for. Ofte findes det socialpædagogiske personale allerede i kommunen på f.eks. en døgninstitution, og så kan man passende bruge denne kompetence i daginstitutionerne også.

Pas på lykkerusen
Vi skal passe alvorligt på, at vi i vores lykkerus over at have fundet inklusionsløsningen ikke glemmer, at de børn, der skal inkluderes, har nøjagtig de samme udfordringer, som før vi fandt på inklusionsløsningen. Derfor har de naturligvis brug for samme socialpædagogiske støtte.

Vi socialpædagoger vil gerne ud fra matriklen og bruge vores faglighed i vuggestuer, børnehaver og skoler. Det vigtigste for os er ikke, hvor indsatsen bliver gjort – men at den bliver gjort.

Vi kan jo se, at det arbejde, vi gør med en tidlig indsats, har utrolig stor værdi. Økonomisk er det en gevinst for samfundet at få rettet en skæv livsbane op tidligt i livet. Det er sparede midler på lang sigt, hvilket enhver kommunalpolitiker bør kunne se fornuften i. 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00