Debat

Én sundhedsaktør er på listen over de ti mest synlige organisationer i danske medier

Synlighed betyder indflydelse, skriver Troels Johannesen, der sammenligner de mest citerede organisationer og talspersoner i 2022. Én sundhedsaktør er med blandt de ti mest synlige.

Foto: Morten Juhl/Ritzau Scanpix
Troels Johannesen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Synlighed i medierne er alfa og omega for danske organisationer, der gerne vil have en stemme i den offentlige debat og præge de politiske beslutninger.

Derfor er de talspersoner, der er mest i medierne, guld værd for deres arbejdspladser. Flere og flere organisationer er nødt til at udvide paletten af kommunikerende eksperter for at trænge i gennem i medierne.

Hvis du vil have indflydelse, er du nødt til at være meget synlig i medierne. Sådan har mantraet for mange danske organisationer været i mange år, og sådan er det stadig.

Mediesynlighed er både med til at sætte dagsorden i sin branche, påvirke beslutninger, opbygge kendskab og omdømme og vise medlemmerne og andre, at man er aktiv på sit felt.

{{quote:133843:R}}

Når man ser på Infomedias liste over de mest omtalte organisationer i 2022, er det måske ingen overraskelse, at det er nogle af landets tungeste organisationer, der topper listen. Dansk Industri er som den største erhvervsorganisation klart i front, hvad angår mediehistorier. Hele 7.592 er det blevet til på 11 måneder sidste år.

På de næste pladser kommer stærke organisationer som Dansk Erhverv, 3F, KL og Danmarks Naturfredningsforening, der opnår massiv mediedækning på deres dagsordner – både de store kampagnerelaterede dagsordner, der tager lang tid at planlægge og de dagsaktuelle reaktioner på mediernes historier. 

Artiklen fortsætter efter tabellen. Genopfrisk siden, hvis den ikke indlæses ordentligt.

{{embed:766}}

Fælles for organisationerne på top-10 er, at de arbejder målrettet med at få deres talspersoner sat i spil i medierne og på sociale medier.

Alene Dansk Industri har en mindre hær af talspersoner lige fra topdirektøren Lars Sandahl til underdirektører og fagkonsulenter. Også KL, Dansk Erhverv, Danmarks Naturfredningsforening, FDM og Kræftens Bekæmpelse har meget tydelige talspersoner i form af eksperter på forskellige områder, der både kan kommunikere viden, men også kan være politiske talspersoner, der er vigtige aktører i organisationers interessevaretagelse over for de politiske niveauer.

De mest synlige eksperter er guld værd

Der er en grund til, at flere og flere danske virksomheder og organisationer gør mere ud af at have tydelige talspersoner på flere områder end man tidligere har haft. Med det enorme medietryk, der er i et moderne mediebillede, er der brug for at kunne bringe flere kræfter i spil.

Når man både skal kunne være synlig på de helt store politiske dagsordner og når man skal kunne kommunikere om mindre sager i nichemedier, så er organisationen nødt til at have mange talspersoner at vælge imellem. Både så toplederen ikke bruger al sin arbejdstid på mediehenvendelser, men også for at få mere troværdighed ind i kommunikationen når organisationens ekspertstemmer taler.

Ser vi på Infomedias liste over de mest citerede talspersoner i 2022 toppes listen ikke af en af topfolkene i de store danske interesseorganisationer, men i stedet af Tore Stramer, der er cheføkonom i Dansk Erhverv.

Som økonomisk ekspert skal han kunne udlægge teksten klart og ikke mindst hurtigt når journalisterne spørger til økonomiske nøgletal, dagsaktuelle politiske forslag eller globale begivenheder.

Artiklen fortsætter efter tabellen. Genopfrisk siden, hvis den ikke indlæses ordentligt.

{{embed:767}}

De dygtigst kommunikerende eksperter herhjemme er dem, der taler eller skriver sig direkte ind i journalisternes spalter, og som formår at skære budskaberne til, så de passer ind i journalisternes måde at formidle på. Og så skal de bedste eksperter kunne mestre sociale medier som Twitter og LinkedIn.

{{quote:133844:L}}

På Twitter kan de gøre sig synlige og tilgængelige med viden og holdninger, så de både får mere medietid og skaber relationer til de mange politikere, der er aktive på den kanal. Og på LinkedIn kan de udbrede deres viden, øge indflydelse i branchen, styrke deres eget og organisationens omdømme, og kommunikere med alle de medlemmer og andre interessenter, der ikke følger med i det aktuelle nyhedsbillede.

På den måde er ekspertkommunikation på sociale medier blevet en væsentlig faktor for den generelle synlighed fordi både journalister og politikere finder kilder, historier og inspiration på sociale medier.

Organisationer må styrke ekspertkommunikation

Med den store værdi kommunikerende eksperter og andre talspersoner bringer til deres organisation, er det klart, at det bør være en klar og strategisk funderet opgave på tværs af sektorer at styrke de ekspertstemmer, der skal være med til at varetage de vigtigste interesser i offentligheden.

Men det kommer ikke nødvendigvis af sig selv. Hvor nogle eksperter er nærmest fødte til en ekstern rolle og til at optræde i medierne, har mange i udgangspunktet en anden tilgang, hvor man er videnstung, men ikke er naturlig i den udadvendte rolle.

Her må organisationens ledelse og kommunikationsmedarbejdere bruge kræfter på at udvælge og opkvalificere de medarbejdere, der har størst potentiale for at trænge igennem i konkurrencen om synlighed. Det er et langsigtet arbejde, der bærer frugt hvis de gøres rigtigt.

Det kan egentlig siges meget klart: Hvis ikke organisationen formår at have stærke talspersoner, der kan kommunikere på tværs af journalistiske medier og sociale medier, så er der andre – konkurrerende – organisationer, der løber med opmærksomheden.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Troels Johannesen

Selvstændig strategisk kommunikationsrådgiver
cand.comm. (Roskilde Uni. 2004)

0:000:00