Debat

Basisuddannelse i modvind

DEBAT: Lægernes 1-årige kliniske basisuddannelse skal evalueres. Og hvis parterne tør tænke nyt, kan man hurtigere få uddannet flere speciallæger, som der er stor mangel på, skriver formanden for Yngre Læger.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.
Af Lisbeth Lintz
Formand for Yngre Læger

Øget kvalitet i patientbehandlingen kræver flere speciallæger, og skal vi uddanne flere dygtige speciallæger hurtigt, så forudsætter det, at vi strømliner speciallægeuddannelsen og satser på kvalitet i hele uddannelsen. Den nye 1-årige basisuddannelse, som alle yngre læger skal igennem som start på deres lægeliv, har eksisteret i godt to år og skal nu evalueres. Vi har derfor en gylden mulighed for at gøre noget ved de ting, der ikke fungerer. Men vi skal gøre det klogt, ikke bare bevidstløst spole udviklingen tilbage igen.

Vi skal holde fast i ambitionen om kvalitet. Kvalitet i form af målrettet læring og stejlere kompetenceudviklingskurver, kvalificeret supervision, konsekvenshavende evaluering, uddannelsesintensiv arbejdstilrettelæggelse, karrierevejledning og i det hele taget kvalitet ved at skabe trygge rammer for både læring og patientbehandling. Det handler mest af alt om ledelse. Ledelse, der fokuserer på uddannelse. Ledelse, der prioriterer uddannelse. Ledelse, der tager konsekvenserne af, at der er behov for flere dygtige speciallæger hurtigt, og at det er alles ansvar at bidrage til dette.

Tilrettelæggelse af arbejdet
Særligt det fælles ansvar for at uddanne lægerne hurtigere halter. Der er opstået et mismatch mellem aftagerafdelingernes forventninger og det, KBU-lægerne lærer. På mange medicinske afdelinger er der for eksempel en forventning om, at læger, der er færdige med basisuddannelsen, kan fungere som mellemvagt. Det kan de ikke nødvendigvis, for måske har de aldrig været på en medicinsk afdeling. Tidligere startede alle læger lægelivet med seks måneders ansættelse på en kirurgisk afdeling, seks måneder på en medicinsk afdeling og seks måneder i almen praksis. Det gør de ikke mere. Formålet med den nye KBU er at tilegne sig nogle mere generelle "generiske kompetencer" som for eksempel at tage imod akutte patienter og skrive journal. Kompetencer, som kan bruges i mange forskellige specialer, og som også kan læres i mange forskellige specialer. Den mere fagspecifikke viden skal først begynde efter KBU i de såkaldte introduktionsstillinger.

Så længe afdelingerne ikke tackler dette mismatch ved at droppe "plejer" og tilrettelægger arbejdet anderledes, så skaber det et stort behov for, at de nye læger kompenserer ved at tage vikariater og lignende. Er det et problem, kunne man spørge, lægerne bliver jo bare dygtigere? Ja det er et problem, når vi spilder tiden i stillinger, der ikke tæller med i speciallægeuddannelsen, og det modarbejder det fælles mål om at uddanne flere speciallæger hurtigt. Og for en gang skyld er forklaringen ikke økonomi, for læger arbejder, mens vi uddanner os, og vi skal have det samme i løn, uanset om vi er ansat i stillinger, der tæller med i speciallægeuddannelsen eller ej.

Det handler om at bruge tiden fornuftigt, sikre et kvalificeret indhold og nogle gode rammer for læring.

Lisbeth Lintz
Formand for Yngre Læger

Kvalitet i uddannelsen
Ændringer i KBU skal ikke tage afsæt alene i, at der produktionsmæssigt er behov for nogle til at passe vagten. Vi foreslår, at KBU først og fremmest tilrettelægges med kvalitet for øje, for også i den første ansættelse er det væsentligt at prioritere høj kvalitet, så fremtidens læger kan blive rigtig gode. Måske har kritikerne ret i, at alle har brug for ansættelse i en medicinsk afdeling, men det skal i givet fald være, fordi medicinske kompetencer er grundlæggende for alle læger. Måske kan ordentligt tilrettelagte fælles akutmodtagelser være det rigtige sted for alle læger at lære grundlæggende kliniske lægelige kompetencer. Men i givet fald kræver det, at vi får afklaret, hvordan vi får de relevante speciallæger til at være til stede sammen med KBU'erne i modtagelserne.

12 måneders KBU er tilstrækkeligt til at give lægerne en god start. Det handler om at bruge tiden fornuftigt, sikre et kvalificeret indhold og nogle gode rammer for læring. Den kommende evaluering er en mulighed for at gøre det bedre, og det er en mulighed for alle parter til at vise, at de lever op til uddannelsesaftalen. Brug den - der er brug for det!

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Lisbeth Lintz Christensen

Formand, Akademikerne
cand.med. (Københavns Uni. 1994), speciallæge i geriatri, speciallæge i intern medicin

0:000:00