Ministerbeslutning: Nu kan tvangsmetoder tages i brug mod corona

VIRUS: Sundheds- og ældreminister Magnus Heunicke (S) har besluttet, at man regionalt skal kunne vælge at behandle eller isolere folk ved tvang, hvis det på et tidspunkt bliver nødvendigt for at begrænse udbredelsen af influenzavirussen covid-19. 

Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix
Kristine Korsgaard

Regeringen åbner nu for, at der kan tages mere drastiske metoder i kampen mod udbredelsen af den såkaldte corona-virus eller covid-19. Sundheds- og ældreminister Magnus Heunicke (S) har netop besluttet, at man regionalt skal kunne vælge at isolere smittede borgere ved tvang, hvis det bliver nødvendigt i konkrete tilfælde.

Der bliver nu gjort en undtagelse i loven, så en række tvangsmetoder, som normalt kun kan bruges ved såkaldte liste A-sygdomme med høj dødelighed, nu også kan tages i brug i forhold til corona-virus, som ellers er en liste B-sygdom med relativt lav dødelighed.

Ministeren reagerer på Sundhedsstyrelsens anbefaling, oplyser ministeriet i en pressemeddelelse.

"Relativt udramatisk"
Ændringen betyder, at de regionale epidemikommissioner nu ikke behøver at vente på grønt lys fra centralt hold, men kan handle hurtigt, hvis det bliver nødvendigt. De kan nu alene beslutte, om det i en konkret situation er nødvendigt at sætte en tvangsforanstaltning i værk.

Om det er rimeligt at åbne for den slags metoder lige med denne sygdom, det kan jeg godt have mine tvivl om.

Jan Pravsgaard Christensen
Professor i infektionsimmunologi

Kommissionerne, som hver har blandt andre en politidirektør, tre regionspolitikere og en repræsentant for det regionale sygehusberedskab som medlemmer, kan nu i princippet også beslutte at behandle eller vaccinere borgere ved tvang. Men i tilfældet corona findes der endnu hverken vaccine eller decideret behandling.

Magnus Heunicke vil ikke kommentere sin beslutning. Men direktør i Sundhedsstyrelsen, Søren Brostrøm, kalder åbningen for tvangsmetoder for "relativt udramatisk".

Hvis man forestiller sig en situation, hvor en smittet siger: "Nu går jeg går ud og hoster på alle de andre nede i Netto," så vil det være godt at kunne give et påbud om, at man skal være isolation

Søren Brostrøm
Direktør i Sundhedsstyrelsen

"Vi har indstillet til den her beslutning primært for at gøre det muligt at påbyde isolation af enkelte borgere. De få danskere, der i dag er smittet med corona, er i hjemmeisolation, og de gør det frivilligt, fordi de er ansvarlige borgere. Men hvis man forestiller sig en situation, hvor en smittet siger: "Nu går jeg går ud og hoster på alle de andre nede i Netto," så vil det være godt at kunne give et påbud om, at man skal være i isolation. Så det er med henblik på inddæmning af sygdommen," forklarer Brostrøm.

Han understreger, at de regionale epidemikommissioner skal indhente sundhedsfaglig rådgivning, før de aktiverer eventuelle tvangsmetoder. Eksempelvis fra Sundhedsstyrelsen eller Patientstyrelsen. 

Professor: Voldsomt at åbne for tvangsbehandling
Professor i infektionsimmunologi ved Københavns Universitet Jan Pravsgaard Christensen mener i princippet, at man i visse tilfælde sagtens kan retfærdiggøre at indlægge, vaccinere og isolere folk ved tvang.

"Men om det er rimeligt at åbne for den slags metoder lige med denne sygdom, det kan jeg godt have mine tvivl om," siger han.

Professoren begrunder sin tvivl med, at dødeligheden for covid-19 foreløbig ser ud til at ligge på højst to-tre procent. Nogle eksperter vurderer, at den kan være endnu lavere, fordi der kan være en masse tilfælde af smittede, som ikke har voldsomme symptomer, og som myndighederne derfor ikke har registreret.

"Hvis disse eksperter har ret, ligger dødeligheden tæt på det, vi ser ved almindelige influenzaer, og så er det voldsomt at åbne for, at man regionalt kan træffe beslutning om eksempelvis at tvangsvaccinere eller tvangsbehandle folk," siger Jan Pravsgaard Christensen.

Sundhedsstyrelsen vurderer, at dødeligheden i Danmark vil være "i promillestørrelse" ved et større udbrud, fordi vores sundhedsvæsen er så godt gearet til at håndtere situationen.

Isolation ved tvang kan være i orden
Til gengæld fremhæver Jan Pravsgaard Christensen isolation som et redskab, der kan være effektivt, hvis det bliver taget i brug i tide.

"Det kan man godt retfærdiggøre, hvis man har en situation, hvor man frygter, at op til 15 procent af befolkningen kan blive smittet med den her sygdom. Det vil være en voldsom belastning af sundhedsvæsnet. Og så kan man godt argumentere for, at det vil være i orden at sige til 500 mennesker: "Nu skal I blive på den her kaserne i et par uger, til jeres infektion er overstået," hvis det kan spare sundhedsvæsnet for millioner af kroner, der kunne være brugt til anden behandling af syge mennesker," siger professoren.

Brostrøm: Flere vil blive smittet
Ved et pressemøde tirsdag aften er meldingen fra Sundhedsstyrelsens Søren Brostrøm, at der nu er ti smittede danskere. Han forventer, at smittespredningen går ind i en ny fase, hvor flere vil blive smittet.

Samtidig har regeringen varslet flere tiltag.

For sundhedspersonale er det nu et decideret krav, at de skal være hjemme 14 dage, hvis de har besøgt et af de fire områder, der har været hårdt ramt af coronavirusset: Kina, Iran, en region i Sydkorea og fire regioner i det nordlige Italien.

Almindelige borgere, der har været i risikozonerne, anbefales også at blive hjemme fra arbejde i 14 dage.

Læs også

Dokumentation

Disse paragraffer i epidemiloven gælder nu for corona-virus

§ 5. Epidemikommissionen* kan påbyde, at enhver, der lider af en alment farlig sygdom, eller som må antages at være smittet med en sådan, skal lade sig undersøge af en læge, og at vedkommende om nødvendigt skal lade sig indlægge til observation på et sygehus.

Stk. 2. Efterkommes påbuddet ikke, kan den pågældende ved politiets hjælp fremstilles for en læge til undersøgelse, ligesom den pågældende om nødvendigt ved politiets hjælp kan tvangsindlægges til observation på et sygehus.

§ 6. Epidemikommissionen kan påbyde, at enhver, der lider af en alment farlig sygdom, eller som må antages at være smittet med en sådan, skal lade sig isolere og om nødvendigt indlægge på sygehus.

Stk. 2. Efterkommes påbuddet ikke, kan isolation af den pågældende ske ved tvangsindlæggelse på sygehus ved politiets hjælp.

Stk. 3. Såfremt udbredelse af en alment farlig sygdom ikke kan hindres ved isolation i henhold til stk. 1, kan ministeren for sundhed og forebyggelse efter indstilling fra Sundhedsstyrelsen påbyde, at der skal iværksættes tvangsmæssig behandling.

§ 7. Epidemikommissionen kan påbyde, at et område, hvor en alment farlig sygdom optræder, eller hvor der er mistanke om, at der er udlagt biologisk kampstof, afspærres, således at samkvem med omgivelserne forhindres i fornødent omfang, ligesom kommissionen kan forbyde, at der afholdes offentlige arrangementer og lignende i området.

Stk. 2. Foranstaltninger efter stk. 1 skal snarest muligt ophæves.

§ 8. For at hindre udbredelse af en alment farlig sygdom kan ministeren for sundhed og forebyggelse efter indstilling fra Sundhedsstyrelsen påbyde, at der skal iværksættes tvangsmæssig vaccination inden for et nærmere afgrænset område eller af en nærmere afgrænset personkreds.

§ 9. Når det formodes, at et dødsfald skyldes en alment farlig sygdom, kan epidemikommissionen efter forhandling med Sundhedsstyrelsen påbyde, at obduktion skal ske.

§ 10. Sundheds- og ældreministeren kan efter indstilling fra Sundhedsstyrelsen bestemme, at de foranstaltninger, der alene kan iværksættes mod alment farlige sygdomme, jfr. §§ 5-9, også kan iværksættes over for øvrige smitsomme og andre overførbare sygdomme, når disse optræder på en ondartet måde eller med stor udbredelse, eller når andre forhold indebærer en særlig stor risiko for smittespredning.

*Der er fem epidemikommissioner i Danmark, én i hver region. De består hver af en politidirektør, tre regionspolitikere, en embedslæge, en dyrlæge, en repræsentant for den lokale told- og skatteforvaltning, en repræsentant for det regionale sygehusberedskab og en repræsentant for Beredskabsstyrelsens regionale beredskabscenter. Politidirektøren er formand for kommissionen.


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Magnus Heunicke

Miljøminister, MF (S)
journalist (DJH 2002)

Søren Brostrøm

Seniorrådgiver, WHO's generaldirektør
cand.med. (Københavns Uni. 1995), speciallæge i gynækologi/obsetrik, ph.d. (Københavns Uni. 2003), MPA (CBS 2011)

0:000:00