Debat

Danske Regioner: Honorar for telefonkonsultationer skal tilbage til normalen

Regionerne lavede under coronaepidemien en aftale med PLO om et særligt honorar for aftalte telefonkonsultationer. Men nu giver det mening at vende tilbage til normalen og den honorering, som vi havde før epidemien, skriver Bo Libergren (V) i et svar til Christian Freitag.

Det fysiske fremmøde ved lægen er en hjørnesten i bevaringen af folkesundheden, skriver Bo Libergren (V). 
Det fysiske fremmøde ved lægen er en hjørnesten i bevaringen af folkesundheden, skriver Bo Libergren (V). Foto: Asger Ladefoged/Ritzau Scanpix
Bo Libergren
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Kan konsultationen klares over telefonen, eller er der behov for, at lægen ser og måske mærker på patienten for diagnosticere og behandle? Det er en vurdering, som lægerne foretager igen og igen hver eneste dag.

Og det har de mulighed for at blive honoreret efter i overenskomsten med Danske Regioner både før covid-19 og nu. Dertil kommer, at det kan give mening med en videokonsultation, hvor man kan både se og høre patienten, og det er der også mulighed for.

"Hvorfor skal borgerne nu flyttes fra telefonen over i video eller fremmøde?," spørger Christian Freitag, tidligere formand for PLO, i et debatindlæg i Altinget. Vores svar er, at det er lægernes faglige vurdering, der ligger til grund for, hvordan konsultationen skal foretages.

Tiden har ændret sig med vaccinerne
Det er rigtig nok, at vi lavede en aftale med PLO om et særligt honorar for aftalte telefonkonsultationer, da covid-19 rullede ind over landet, og lægerne var udsatte for smitte fra patienter. Derfor var der behov for længere og grundigere telefonkonsultationer.

Risikoen for, at alvorlige sygdomme ikke opdages, fordi telefonkonsultationen er nemmere og tilmed takseres højere, er for stor

Bo Libergren (V)
Næstformand, Regionernes Lønnings- og Takstnævn

Men tiden har ændret sig med vaccinering af alle læger i almen praksis, test og de forhåndsregler, som vi alle har lært at tage i dag. Derfor synes vi, at det giver mening at vende tilbage til normalen og den honorering, som vi havde før covid-19.

Men vi har lært mange ting i tiden med covid-19. Også at videokonsultationer kan bruges i højere grad, end vi har set tidligere. Det oplever vi, at både læger og patienter har set innovationen i, når det passer til situationen.

Telefonkonsultationer har vi haft i mange år, og under pandemiens højdepunkt var forskellen blot, at lægen fik et væsentlig højere honorar for at de telefonkonsultationer, som kunne erstatte et fremmøde.

Men selvom det kan være besværligt, som Christian Freitag skriver, når man måske skal tage fri fra arbejde og transportere sig, eller hvis man er ældre og ikke så mobil, så er fremmødet vigtigt og en hjørnesten i bevarelse af folkesundheden.

Risikoen for, at alvorlige sygdomme ikke opdages, fordi telefonkonsultationen er nemmere og tilmed takseres højere, er for stor. Derfor betragter vi den aftalte telefonkonsultation som en midlertidighed, som vi aftalte med lægerne, som det mindst ringe alternativ til et fremmøde – i en pandemitid, hvor både læger og patienter var udsatte.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Christian Freitag

Fhv. formand, PLO, speciallæge i almen medicin
cand.med. (Københavns Uni. 1995)

0:000:00