Danskerne: Kollektiv trafik er kørt af sporet

MÅLING: Et stort flertal af danskerne mener, at den kollektive trafik er blevet ringere siden regeringen trådte til. Vi har nok at tage fat på, lyder det fra transportministeren.
Den kollektive trafik er blevet dårligere, lyder det fra over halvdelen af befolkningen.
Den kollektive trafik er blevet dårligere, lyder det fra over halvdelen af befolkningen.Foto: Colourbox
Hjalte T. H. Kragesteen

Jeg mener ikke, at jeg kunne have gjort mere. Hver gang der har været muligheden, har vi prioriteret kollektiv trafik.

Henrik Dam Kristensen (S)
Transportminister

Det seneste år har været skidt for den kollektive trafik.

Sådan lyder dommen fra 51,8 procent af danskerne i en ny meningsmåling, som A&B Analyse har foretaget for Altinget.dk.

Af de 1299 danskere, der har deltaget i målingen, mener kun otte procent, at den kollektive trafik er blevet bedre i tiden med den nye regering. 27,3 procent mener ikke, at der er nogen forskel.

Transportministeren er klar til at trække i arbejdstøjet:

”Der er ingen tvivl om, at den her måling sagtens kunne være bedre. Det viser, at vi stadig har nok at tage fat på,” siger Henrik Dam Kristensen (S). 

 

<script type="text/javascript" src="//ajax.googleapis.com/ajax/static/modules/gviz/1.0/chart.js"> {"dataSourceUrl":"//docs.google.com/spreadsheet/tq?key=0AhsiE1AeMLozdHZhNWNFSWQ2MllaSDRtVXBPTTZZTUE&transpose=0&headers=0&range=A2%3AB7&gid=0&pub=1","options":{"animation":{"duration":500},"backgroundColor":{"fill":"#FFFFFF"},"colors":["#3366CC","#DC3912","#FF9900","#109618","#990099","#0099C6","#DD4477","#66AA00","#B82E2E","#316395","#994499","#22AA99","#AAAA11","#6633CC","#E67300","#8B0707","#651067","#329262","#5574A6","#3B3EAC","#B77322","#16D620","#B91383","#F4359E","#9C5935","#A9C413","#2A778D","#668D1C","#BEA413","#0C5922","#743411"],"width":450,"is3D":true,"hAxis":{"useFormatFromData":true,"minValue":null,"viewWindowMode":"pretty","maxAlternations":1,"viewWindow":{"min":null,"max":null},"maxValue":null},"vAxes":[{"useFormatFromData":true,"minValue":null,"viewWindowMode":"pretty","viewWindow":{"min":null,"max":null},"maxValue":null},{"useFormatFromData":true,"minValue":null,"viewWindowMode":"pretty","viewWindow":{"min":null,"max":null},"maxValue":null}],"pieHole":0,"booleanRole":"certainty","title":"Hvordan oplever du, at den kollektive trafik har udviklet sig det seneste \u00e5r?","height":371,"legend":"right","useFirstColumnAsDomain":true,"tooltip":{}},"state":{},"view":{},"chartType":"PieChart","chartName":"Diagram1"} </script>

Han trøster sig dog ved, at de målinger som DSB foretager blandt sine kunder, viser et mere positivt billede. Men det betyder ikke, at han ikke tager målingen alvorligt, understreger han.

Det er specielt i Region Syddanmark og Region Midtjylland, hvor utilfredsheden er størst, mens borgerne i Region Hovedstaden er mindst utilfredse (se geografisk fordeling i bunden).

EL og V: Store forventninger giver skuffet befolkning
Både Enhedslisten og Venstre mener, at målingen er resultat af en skuffet befolkning efter betalingsringens fald og brudt valgløfte.

”Det her negative resultat er udtryk for, at vælgerne er enormt skuffede over valgløftet om 40 procent billigere busbilletter. Det er klart, at man så får en negativ holdning til det,” siger trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen (V).

Transportministeren har selv kaldt den kollektive trafik for sin mærkesag, og i regeringsgrundlaget er der tydeligt fokus på at prioritere den kollektive trafik. Men ministeren mener ikke, at forventningerne er pustet for højt op.

”Det er klart, at der i valgkampen var nogle diskussioner af billetpriser, som vi ikke kan indfri. Men jeg mener ikke, at vi generelt har skabt for store forventninger,” siger han.

Men har du gjort det godt nok, når over halvdelen af danskerne mener, at den kollektive trafik er blevet dårligere?

”Jeg mener ikke, at jeg kunne have gjort mere. Hver gang der har været muligheden, har vi prioriteret kollektiv trafik. Vi har fundet én milliard om året, og ved hver finanslov har vi fundet penge til den kollektive trafik. Men det er et langt sejt træk,” siger han. 

Billetpriser får skylden
Den utilfredse del af befolkningen peger på billetpriserne som hyppigste årsag. Således har 74,1 procent peget på, at højere billetpriser som årsag til forringelsen, mens færre afgange og færre ruter er de næstmest hyppige årsager. Forsinkelser er den mulighed, som færrest nævner. 

<script type="text/javascript" src="//ajax.googleapis.com/ajax/static/modules/gviz/1.0/chart.js"> {"dataSourceUrl":"//docs.google.com/spreadsheet/tq?key=0AhsiE1AeMLozdDVQM3piRThOU1M5OGwteVpYRTZHcFE&transpose=0&headers=0&range=A2%3AB7&gid=0&pub=1","options":{"titleTextStyle":{"bold":true,"color":"#000","fontSize":"12"},"vAxes":[{"title":null,"useFormatFromData":true,"minorGridlines":{"count":"0"},"formatOptions":{"source":"data","prefix":"1","scaleFactor":null},"minValue":null,"viewWindowMode":"pretty","gridlines":{"count":"3"},"viewWindow":{"min":null,"max":null},"logScale":false,"maxValue":null},{"useFormatFromData":true,"minValue":null,"viewWindowMode":"pretty","viewWindow":{"min":null,"max":null},"logScale":false,"maxValue":null}],"title":"Hvis du har oplevet forringelser af den kollektive trafik, hvordan har det s\u00e5 givet sig udslag?","booleanRole":"certainty","animation":{"duration":500},"legend":"none","hAxis":{"useFormatFromData":true,"slantedTextAngle":30,"slantedText":true,"minValue":null,"viewWindowMode":null,"viewWindow":null,"maxValue":null},"tooltip":{},"isStacked":false,"width":450,"height":371},"state":{},"view":{},"chartType":"ColumnChart","chartName":"Diagram1"} </script>Figuren tager udgangspunkt i de 51,8 procent, der har svaret, at den kollektive trafik er forringet (det har været muligt at give flere svar). 

Her er der dog regionale forskelle, som er værd at notere sig. Det er således i Region Hovedstaden og Region Sjælland, at der er mest utilfredshed med billetpriserne, mens færre afgange er hyppigst angivet årsag i Region Syddanmark. 

Altinget.dk fik i 2009 udført en lignende måling (se linkboks), hvor 44 procent mente, at den kollektive trafik var blevet forringet. Dengang var forsinkelser også i bund, men billetpriserne var ikke største årsag til utilfredsheden. Det var færre afgange med 74 procent.

EL og Dam vil forsat sænke prisen
I foråret blev man i forligskredsen om trafikmilliarden enige om at bruge 500 millioner kroner om året til at sænke priserne. Og selvom det først slår igennem til næste år, så mener Enhedslisten, at målingen er tegn på, at der skal gøres endnu mere for at gøre den kollektive trafik billigere.

”Den kollektive trafik er for dyr i det her land. De 500 millioner vi har fundet til det, er alt for lidt til for alvor at gøre noget ved problemet. Så det bliver en vedvarende kamp at få nedsat priserne i den kollektive trafik,” siger trafikordfører Henning Hyllested.

Transportministeren bakker op og peger på, at især de lange strækninger mellem landsdelene er for dyre.

”Jeg er enig i, at der skal ske noget mere med billetpriserne. Vi skal have sænket priserne dér, hvor det er rigtigt dyrt. Der gælder bare ikke alle steder,” siger Henrik Dam Kristensen. 

V: Midlertidig forringelse
Mens Enhedslisten og ministeren mener, at målingen er tegn på, at der fortsat skal være fokus på den kollektive trafik, så mener Venstre, at der er tale om et midlertidigt problem.

Trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen peger således på, at det store grønne trafikforlig – der sendte 2/3 af midlerne til kollektiv trafik – endnu ikke har vist sin virkning.

”Når de mange projekter, der er sat i gang begynder at slå igennem, så vil man givetvis opleve en markant forbedring af den kollektive trafik. Det er vigtigt ikke at gå i panik,” siger Kristian Pihl Lorentzen, der derfor fortsat kræver større fokus på vejinvesteringer. 

 

 

 

Dokumentation

Geografisk fordeling

 

"Hvordan oplever du, at den kollektive trafik har udviklet sig det seneste år?"

 

Region Hovedstaden

Bedre: 12,4 %

Det samme: 36,9 %

Forringet: 41,2 %

Ved ikke: 9,5 %

 

Region Sjælland

Bedre: 11,6 %

Det samme: 26,5 %

Forringet: 47,0 %

Ved ikke:14,9 %

 

Region Syddanmark

Bedre: 3,5 %

Det samme: 23,9 %

Forringet: 60,8 %

Ved ikke: 11,8 %

 

Region Midtjylland

Bedre: 5,7 %

Det samme: 21,9 %

Forringet: 57,7 %

Ved ikke: 14,7 %

 

Region Nordjylland

Bedre: 4,9 %

Det samme: 20,9 %

Forringet: 49,4 %

Ved ikke: 24,9 %

 

For dem der har svaret forringet er begrundelsen (de har kunnet foretage flere valg): 

 

Region Hovedstaden

Færre afgange: 48,2 %

Højere billetpriser: 83,5 %

Færre ruter: 38,7 %

Flere forsinkelser: 56,1 %

Andet: 7,7 %

 

Region Sjælland

Færre afgange: 47,8 %

Højere billetpriser: 86,7 %

Færre ruter: 46,7 %

Flere forsinkelser: 56,4 %

Andet: 5,5 %

 

Region Syddanmark

Færre afgange: 71,4 %

Højere billetpriser: 65,1 %

Færre ruter: 57,3 %

Flere forsinkelser: 27,8 %

Andet: 5,0 %

 

Region Midtjylland

Færre afgange: 63,5 %

Højere billetpriser: 69,2 %

Færre ruter: 58,5 %

Flere forsinkelser: 28,8 %

Andet: 7,1 %

 

Region Nordjylland

Færre afgange: 76,0 %

Højere billetpriser: 81,0 %

Færre ruter: 64,4 %

Flere forsinkelser: 28,4 %

Andet: 4,3 %  


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Henrik Dam Kristensen

Formand, Interforce og fhv. formand, Folketinget, fhv. MF (S)
postbud

Kristian Pihl Lorentzen

Fhv. MF (V), fhv. næstformand for Færdselssikkerhedskommissionen, major
videregående officersuddannelse (Forsvarsakademiet og Hærens Officersskole 1990)

Henning Hyllested

Fhv. MF (EL), transportordfører, landdistrikts- og øordfører, turismeordfører
Havnearbejder (Esbjerg Havn)

0:000:00