Succes for gratis kollektiv transport

NYHED: Nordjylland har haft stor succes med gratis transport i december, men det får næppe nogen effekt, mener trafikforsker Anker Lohmann-Hansen.
Foto:

Fakta
Gratis offentlig transport i Nordjylland:

I december har det hver søndag været gratis at benytte kollektiv transport.

Forsøget omfattede DSB's tog, Arrivas tog på Thybanen, Nordjyske Jernbaners lokaltog og alle NT's busser - også telebusser.


Kilde: NT
Fakta
Teknologirådets konklusioner om gratis kollektiv transport:

Samfundet vil miste nogle store indtægter i størrelsesordenen 10 til 11 mia. kr. om året.

Der vil være et indtægtstab, for biler der ikke bliver anskaffet, benzin der ikke bliver købt osv.

Samtidig vil det betyde en massiv investering i udvidelse af det kollektive udbud.

Hvis den kollektive trafik bliver gratis, kan det betyde at politikerne udelukkende vil se det som en udgiftspost, og dermed give det knapt så meget opmærksomhed.

Det vil sandsynligvis betyde nedskæringer og kvalitetsforringelse.


Kilde: Teknologirådet

Der var gratis busser og tog om søndagen i december måned i Nordjylland. Det fik dobbelt så mange til at benytte den kollektive trafik.

Men selvom ordningen har været en succes, så mener man i Nordjyllands Trafikselskab ikke, at det er noget, som kan indføres på fast basis:

"Vores passagertal har raslet ned i de sidste par år, og her er noget, som vi kan gøre for at gøre opmærksom på produktet, hvor det faktisk er lykkedes. Men ordningen vil ikke kunne fungere på fast basis, uden at der bliver fundet nogle skattekroner," siger direktør i Nordjyllands Trafikselskab Christian Roslev.

En del af succesen skal nemlig ses i sammenhæng med, at projektet har haft nyhedens interesse. Mange har været mange er glade for at prøve noget nyt og spændende, samtidig har det i december været særligt vanskeligt at finde parkeringsmulighed. Heller ikke en model, hvor man kun gjorde det gratis om søndagen, vil være en mulighed, vurderer Christian Roslev:

"For nogen har det slet ikke været et alternativ, men nu har de prøvet det. Jeg tror, at de vil gøre det igen, selvom de skal betale næste gang, men jeg er ikke sikker på, at det vil tiltrække vores største målgruppe, som er uddannelsessøgende og pendelerne. Der skal vi nok have fat i nogle andre initiativer, som for eksempel bedre information og service".

Det er endnu ikke klarlagt, hvilke former for passagerer, som har benyttet sig af tilbuddet, men Nordjyllands Trafikselskab vil i den kommende tid undersøge om det har haft en blivende effekt.

Ændrer ikke folks adfærd
Trafikforsker ved Aalborg universitet, Anker Lohmann-Hansen, har været med til at udarbejde en rapport for Teknologirådet om perspektiverne for gratis kollektiv transport. Han mener ikke, at ordningen i Nordjylland vil få nogen mærkbar effekt.

Tidligere ordninger med gratis kollektiv transport har vist, at langt de fleste passagerer falder bort igen, når tilbuddet ophører:

"Det er glimrende at den kollektive trafik prøver at gøre opmærksom på sig selv, men det har ikke været nogen typisk situation. Det er søndagstrafikanter, og søndagstrafikken er i forvejen meget lille. Det er ikke noget, der får folk til at ændre adfærd generelt. Altså for eksempel lader være med at anskaffe sig en bil," siger Anker Lohmann-Hansen.

Den lave trafik om søndagen, har betydet, at tabet ved at gøre det gratis, ikke har været ret stort. Det har ikke krævet en ekstra indsats, men det har blot reduceret de i forvejen små indtægter.

Det samme gælder for vise landområder, hvor man har indført gratis transport, fordi indtægtstabet ikke ret stort, hvis man medtager omkostningerne ved at opkræve pengene.

Kræver forbedringer
Argumentet for at indføre gratis kollektiv transport har som udgangspunkt været at forbedre trængselsproblemerne, men her hjælper den gratis transport ikke meget, vurderer Anker Lohmann-Hansen:

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00