Danske svin er stadig i limbo

ANALYSE: EF-domstolens afgørelse om de danske dyretransportregler var en særdeles grumset dom – der måske slet ikke får nogen betydning overhovedet.
Det er stadig i høj grad uvist, hvilke forhold der skal gælde for danske svin under transporter på landevej. Så lystigt, som Danske Slagterier fremstiller det på dette billede fra sin seneste årsberetning, bliver det dog næppe.
Det er stadig i høj grad uvist, hvilke forhold der skal gælde for danske svin under transporter på landevej. Så lystigt, som Danske Slagterier fremstiller det på dette billede fra sin seneste årsberetning, bliver det dog næppe.
Niels Th. Dahl

Dermed har EF-domstolen faktisk endnu overhovedet ikke taget stilling til sagens egentlige indhold: Nemlig om de danske regler er i strid med den gældende EU-ret.

Niels Th. Dahl
Redaktør af Altinget | Fødevarer
Fakta

FAKTA
om dyretransporter:

Ifølge EU's regler må grise transporteres i op til 24 timer ad gangen. Derefter skal de hvile i 24 timer, hvorefter de kan transporteres i 24 timer igen.

Danske særregler:

På transporter, der varer mere end otte timer, skal dyrene have 20 pct. mere plads end hidtil. Et almindeligt slagtesvin skal herefter have 0,5 kvm. til rådighed.

Også på kortere transporter i Danmark skal slagtesvinene have mere plads til rådighed - helt præcist 0,42 kvm.

På transporter over otte timer skal der være en inspektionshøjde på 1,40 m. i lastbilen, så dyrene kan tilses.  

At tilpasse dette krav indebærer omkostninger for transportøren, og derfor er der indført en overgangsperiode, som medfører, at lastbiler indregistreret før den 15. august 2005 kan vente med at opfylde kravet til 15. august 2010.

Reglerne gælder også lastbiler indregistreret i udlandet.

Siden 2007 har de fælleseuropæiske regler været reguleret af transportforordningen i stedet for det tidligere transportdirektiv.


Kilde: DTL

Der var mange, der havde håbet på en klokkeklar afgørelse fra EF-domstolen i Luxembourg i sidste uge.

En afgørelse, der én gang for alle kunne afklare, om de danske særregler for transport af dyr, og som giver grise på vej hen over de europæiske landeveje ekstra meget plads at bevæge sig på, nu også er i overensstemmelse med de overordnede regler, der gælder på EU-niveau.

Eller om de danske svineproducenter har ret i, at de og transportørerne lider under en urimelig forskelsbehandling og unfair konkurrenceforhold.

Dokumentation

FAKTA:

Forordninger
En forordning er almengyldig. Det vil sige, at den ikke retter sig mod en bestemt personkreds eller institution. Forordninger er umiddelbart gældende i medlemslandene, hvilket betyder, at dens retsvirkning indtræder uden national indarbejdelse. Forordninger er bindende, hvilket betyder, at de skaber rettigheder og pligter på lige fod med national lovgivning (EF-traktatens 249).

Direktiver
Om direktiver hedder det i EF-Traktatens artikel 249: "Et direktiv er med hensyn til det tilsigtede mål bindende for enhver medlemsstat, som det rettes til, men overlader det til de nationale myndigheder, at bestemme form og midler for gennemførelsen".

Direktiverne gælder altså ikke direkte som national ret i medlemsstaterne, men medlemslandene skal gennemføre direktivet i national ret inden en tidsfrist, som er fastsat i direktivet. Når et medlemsland har gennemført direktivet i national ret, skal det underrette Kommissionen herom.

Direktiver fastlægger som udgangspunkt et mål, der skal nås, men det er overladt til medlemslandene selv at bestemme form og midler til gennemførelsen af direktivet. I Danmark kan et direktiv f.eks. gennemføres ved en lov eller en bekendtgørelse.

Der er i praksis stor forskel på, hvor meget råderum medlemslandene har til at bestemme form og midler for gennemførelsen. Nogle direktiver fastlægger kun meget generelle rammer inden for et bestemt politikområde eller nøjes med at fastsætte minimumsregler på et område, hvorefter medlemslandene så kan fastsætte skrappere krav. Andre direktiver kan indeholde meget detaljerede bestemmelser, som i praksis ikke giver medlemslandene råderum i forbindelse med den nationale gennemførelse af direktivet.

Kilde: Folketingets EU-oplysning


Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00