Debat

Bedre og billigere togtrafik kræver konkurrence

DEBAT: Vi betaler en milliard for meget for togdriften, viser en konsulentrapport. Der er behov for mere konkurrence, mener Arriva.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.
Af Johnny Hansen
Adm. direktør i Arriva

I sidste uge fremkom regeringen med sin plan for den fremtidige jernbanedrift. Regeringen foreslår på kort sigt at fortsætte udbudsprocessen med to nye udbud. Det er bestemt et skridt i den rigtige retning - og opfylder også trafikaftalen fra 2003. Der er da heller ikke grund til at holde sig tilbage, viser den rapport, som transportministeriet har bestilt, og som danner grundlag for regeringens noget forsigtige udspil.

Konsulentfirmaet Boston Consulting Group (BCG) har således gennemført en analyse, der klart viser det store potentiale i øget konkurrence. Ved at sammenligne med andre europæiske operatører afdækkes således et effektiviseringspotentiale i størrelsesordenen 800-900 millioner kroner. Eller for sige det på godt dansk: Vi betaler en lille milliard for meget for togtrafikken i dag.

Opskriften er klar 
Rapporten har ikke været meget omtalt i medierne, og det er egentlig lidt ærgerligt, for her ligger opskriften på både billigere og bedre tog - til glæde og gavn for alle danskere. Lad mig kort ridse anbefalingerne op:

BCG fremlægger tre hovedstrategier til udløsning af dette besparelsespotentiale gennem konkurrenceudsættelse. Den første strategi omfatter udbud af mange små pakker - både i regional- og fjerntrafikken samt S-tog som en enkelt pakke. Den anden strategi omhandler udbud af hele jernbanetrafikken i få store pakker. Uanset hvilken af disse modeller man vælger, er der et kæmpe effektiviseringspotentiale. Det samme er der ifølge konsulentfirmaet, hvis man følger den tredje strategi, som handler om en effektivisering - og bedre styring af - DSB med efterfølgende udbud.

Fakta
BLAND DIG:
Deltag i transport-debatten: Send dit indlæg til [email protected]

Opskriften på succes er entydigt mere konkurrence.

Ministeren udtalte da også ved lanceringen, at han var positivt indstillet over for yderligere konkurrence og nævnte blandt andet konkurrence sporet. Her lader man operatørerne tage kampen op om de samme kunder på sporet. Og det er netop her, der er store muligheder i Danmark for at øge kvaliteten væsentligt. Regeringen peger selv på separat drift af et lyntogs- og et intercitytogsystem.

For at sige det på godt dansk: Vi betaler en lille milliard for meget for togtrafikken i dag.

Johnny Hansen
Arriva

Udbud har været en succes 
Uanset om man vælger konkurrence eller om sporet, er der store perspektiver. De udbud, der har været gennemført, har - hvis man ser bort fra korte overgangsproblemer - medført lavere omkostninger, bedre service og innovation. På de strækninger, som Arriva driver i Midt- og Vestjylland, er resultatet i top. Ud over betydeligt lavere omkostninger og innovative tiltag har vi Danmarks mest præcise tog. Vi har også Danmarks mest tilfredse kunder.

Disse resultater er skabt af dygtige medarbejdere, men fundamentet er lagt af de politikere, der i sin tid turde sætte konkurrence på dagsordenen. Både vi, DSB og alle mulige andre bliver skarpere af konkurrence. Ingen har gavn af, at DSB i en årrække fortsat skal have monopol på de danske skinner, mens andre landes åbenhed står til rådighed for selv samme DSB. Den er ikke længere. Så mit bedste bud til beslutningstagerne i denne sag er: Læs BCG-rapporten, og tag drøftelsen på et veldokumenteret grundlag. Der er store gevinster at hente, for staten i form af sparede skattekroner. For os alle i form af en langt bedre togdrift - hellere i går end i morgen.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Johnny B. Hansen

Bestyrelsesformand, Umove, bestyrelsesformand, senior advisor, Cube Infrastructure Managers
MBA (Leicester Uni. 2002), BA (RUC 1986)

0:000:00