Skibe forurener mindre end før antaget

LUFT: Skibenes andel af luftforureningen er langt mindre end tidligere antaget, viser en ny beregningsmetode fra DMU. International aftale vil mindske forureningen yderligere.
Anders Jerking

Luftkvaliteten er ikke blevet bedre, men vi har fået en brik til bedre forståelse af den samlede luftforurening.

Thomas Ellermann
Seniorforsker, DMU
Forureningen fra skibstrafikken udgør en langt mindre andel af den samlede luftforurening, end man hidtil har antaget. Det viser en ny, forbedret opgørelses-metode fra DMU, som blev præsenteret torsdag.

Tidligere regnede man med, at skibsfarten var ansvarlig for 68 procent af svovldioxid-koncentrationerne i luften - nu beregnes andelen til 37 procent. For NO2 er skibsfartens andel faldet fra 32 til 21 procent.

Seniorforsker Thomas Ellermann, DMU, er en af hovedmændene bag den nye opgørelsesmetode. Han glæder sig over, at forskerne nu har fået et mere præcist billede af, hvem der bidrager til luftforureningen.

"Luftkvaliteten er ikke blevet bedre, men vi har fået en brik til bedre forståelse af den samlede luftforurening," siger han og forklarer, at når skibenes andel af forureningen er mindre, så må andelen fra landbaserede kilder som brændeovne, energiproduktion og transport være større end hidtil antaget.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00