Debat

Trækker skatteministeren stikket, bliver danskernes næste bil ikke elektrisk!

DEBAT: Med omlægningen af bilbeskatningen har regeringen en oplagt mulighed for at fremme elbilerne, skriver Better Place.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.
Af Jens Moberg
Adm. direktør, Better Place

Skatteminister Kristian Jensen (V) og et tværministerielt udvalg med den meget lovende titel "Kommissorium for udvalg vedr. en grøn omlægning af bilbeskatningen" skal udfærdige en ny, grøn model for de fremtidige bilafgifter. Formålet med omlægningen er at tilskynde danskerne til at vælge de mest miljørigtige biler, og der er ingen tvivl om, at regeringen med skatteministeren i spidsen lige nu har en unik mulighed for at fremme den grønne persontransport mange årtier frem. Spørgsmålet er blot, om de vil gribe den mulighed. 

En hurtig udbredelse af elbiler har en række klare fordele, primært i form af mere klimavenlig og støjsvag trafik og mindre afhængighed af olie. Der er også begrundet forventning om, at en hurtig udrulning af elbiler kan stimulere til mere grøn vækst samt bidrage til udvikling af en række følgeindustrier og dansk knowhow. 

I dag er elbiler fritaget for registreringsafgift, og det vil de fortsat være til udgangen af 2012. Men det er helt nødvendigt, at skatteministeren forlænger afgiftsfritagelsen i en årrække efter 2012, og dermed skaber en gennemtænkt incitamentsstruktur, der kan få danskerne til at vælge elbiler. Hvis vi overlader det til markedskræfterne alene, kommer vi til at vente rigtig mange år på elbilerne - og dermed er intet vundet, hverken for klimaet eller for dansk økonomi.

Behov for en gennemtænkt incitamentsstruktur
Tre ting skal være på plads, hvis danskerne skal tage elbilen til sig: En konkurrencedygtig købspris, en velfungerende og veldimensioneret infrastruktur til opladning, og så skal der naturligvis være elbiler nok. Er de tre ting ikke på plads, når de ægte elbiler begynder at rulle af samlebåndene fra 2011, vil kun få danskere overveje at købe elbil.

Fakta
BLAND DIG!
Deltag i debatten - send dit indlæg til [email protected]

Better Place satser netop på at levere en velfungerende og veldimensioneret infrastruktur til elbiler, men vores investering alene får ikke elbiler på de danske veje.

For bilproducenterne er det afgørende, at de allerede nu har kendskab til de regulatoriske forhold i de markeder, de skal producere biler til, og vi må forvente, at de vil prioritere leverancer til de markeder, hvor elbilerne er konkurrencedygtige med konventionelle biler. 

Der er derfor et behov for en gennemtænkt incitamentsstruktur, der indeholder en fortsættelse af fritagelsen for registreringsafgift. Hvis elbilen skal have succes, skal værdien af afgiftsfritagelsen som minimum forlænges, indtil der er 300.000 elbiler på gaden. Herefter kan fritagelsen gradvist udfases, indtil antallet er oppe på 600.000 elbiler. Den model vil sikre en kritisk masse og en hurtig udrulning af elbiler i Danmark.

Tragisk at trække stikket til elbilerne
Det vil være yderst tragisk, hvis skatteministeren vælger at trække stikket til elbilerne og sætte Danmark bagerst i den teknologiske udvikling af grøn persontransport.

Det vil i givet fald ikke skyldes mangel på kvalificeret input om elbilernes klare fordele. En lang række uafhængige eksperter og institutioner, bl.a. Dansk Energi, Energinet.dk, Risø DTU, Teknologirådet, COWI, Concito m.fl. bakker op om elbilerne som et vigtigt led i fremtidens intelligente energisystem og Danmarks klimastrategi.

Jeg håber, at skatteministeren læser med, for det er nu, at regeringen, med skatteministeren i spidsen, skal tænke langsigtet og gribe muligheden for at støtte regulatorisk op om elbilerne og dermed skabe det bedst mulige fundament for fremtidens grønne trafik.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Kristian Jensen

Direktør, Green Power Denmark, fhv. udenrigsminister, MF og næstformand for Venstre
bankassistent (Unibank Lemvig 1993)

0:000:00