Alkolås til busser skudt i sænk

BUSSER: Dansk Folkeparti kunne ikke samle flertal for at gøre alkohollåse lovpligtige i alle nye busser. Kun Socialdemokraterne støttede op.
Dansk Folkeparti kunne ikke samle flertel for at pålægge trafikselskaberne at installere alkolåse i deres nye busser
Dansk Folkeparti kunne ikke samle flertel for at pålægge trafikselskaberne at installere alkolåse i deres nye busser
Anne Bjerregaard
Der kunne ikke skabes politisk flertal for alkolåse, da Folketinget førstebehandlede forslaget i sidste uge. Forslaget, der er stillet af Dansk Folkeparti, fik kun opbakning fra Socialdemokraterne, mens resten af oppositionen tilsluttede sig regeringspartiernes argumenter for at sige nej.

"Som god konservativ synes jeg jo, at det er et godt princip, at vi skal bruge pengene der, hvor man får mest for dem. En alkolås til en bus koster ca. 16.000 kr., og jeg mener ikke, at man vil få særlig meget trafiksikkerhed for de penge," sagde transportminister Lars Barfoed (K) og henviste til, at buschauffører kun er påvirket af alkohol i ca. 0,3 procent af uheldene med personskade.

Svært at se finansieringen
SF's trafikordfører, Pia Olsen Dyhr, anførte i stil med både V og K, at alkohollåse er at mistænkeliggøre buschaufførerne. Også økonomien i forslaget var til diskussion:

"Når den kollektive trafik i forvejen er ganske presset rent økonomisk og Dansk Folkeparti endnu ikke har været villig til at finde yderligere midler til den kollektive trafik, har jeg svært ved at se, hvordan det her skal betales," sagde Pia Olsen Dyhr, der fremlagde en beregning for, at det vi koste 5,5 millioner kroner at installere en alkohollås i de 3400 busser, der kører i Danmark i dag.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00