Debat

Mere begavet konkurrence på busområdet

DEBAT: Vi har brug for konkurrence, hvor passagererne sættes i centrum. Det vil give resultater, skriver Arrivas direktør.
Buskontrakterne skal i højere grad opmuntre operatørerne til at sætte passagererne i centrum, mener Arrivas direktør, Johnny Hansen.
Buskontrakterne skal i højere grad opmuntre operatørerne til at sætte passagererne i centrum, mener Arrivas direktør, Johnny Hansen.Foto: Colourbox
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.
Af Johnny Hansen
Adm. direktør i Arriva

Det står vist klart for alle, at udviklingen af den kollektive trafik er helt afgørende, hvis vi skal håndtere de store miljøudfordringer. Vi skal ganske enkelt have flere danskere over i busser og tog. Det kræver en ambitiøs satsning i bedre infrastruktur og bedre samordning. Men vi behøver ikke at vente til disse investeringer omsættes til virkelighed.

Vi kan sagtens allerede nu skabe en langt mere attraktiv kollektiv trafik. Nøgleordet er begavet konkurrence. Lad mig illustrere dette ved kort at trække udviklingen på busområdet op.

Ser vi 20 år tilbage, var situationen for den danske bustrafik karakteriseret ved en tæt politisk regulering og offentlig drift. Omkostningerne var dengang høje, kvaliteten haltede, og principper for evaluering af kvalitetsindsatsen fandtes ikke. Det kneb mildest talt med investeringerne i tidssvarende busmateriel.

Så fik vi konkurrence efter første udbud i 1990 - og resultatet udeblev ikke. Vi fik lavere priser, nye kvalitetsstyringssystemer og investeringer foretaget af andre end de offentlige myndigheder. På omkostningssiden var modellen en succes.

Operatøren har en kortsigtet interesse i, at så få kunder som muligt tager bussen, fordi omkostningerne til renhold og brændstof derved kan holdes nede.

Johnny Hansen
Adm. dir. i Arriva

Interesse i få kunder 
Problemet er bare, at modellen for udlicitering entydigt har fokus på omfang og kvalitet gennem tekniske specifikationer samt en række kontrolmål og bodsbestemmelser. Kunderne spiller sjældent nogen rolle i kontraktdokumentet, som er fikspunktet for samarbejdet mellem indkøber og leverandør.

Hvis man sætter denne model på spidsen, kan man sige, at operatøren har en kortsigtet interesse i at så få kunder som muligt tager bussen, fordi omkostningerne til renhold og brændstof derved kan holdes nede.

Kontraktens fokus på den potentielle interessekonflikt mellem indkøber og leverandør trækker opmærksomheden væk fra det centrale: borgernes behov for mobilitet. Det siger sig selv, at operatørernes vilje til at satse på produktudvikling i en sådan model er beskeden, og derved får vi ikke udviklet produktet i takt passagerernes behov. Det nuværende regimente har derfor på ingen måde bidraget til at udvikle den kollektive trafik i retning af brugerdrevet innovation.

Lær af Helsingborg 
Der er således et behov for et paradigmeskift - fra konkurrence til mere begavet konkurrence, hvor passagererne er i centrum. Og her sker der endelig ting og sager, skal jeg love for. I hvert fald på den anden side af sundet. Arriva har i Helsingborg vist, at hvis kontrakterne giver operatørerne frihed til markedsføring og kundepleje, stiger antallet af passagerer. I Helsingborg har incitamentskontrakter i løbet af blot fire år fået antallet af passagerer til at stige med 40 procent.

Vi har længe - sammen med andre i branchen - ønsket at fremme en lignende udvikling i Danmark. Og det første gennembrud er sket: På udvalgte ruter i Københavnsområdet har Movia og Arriva indgået en lignende kontrakt, hvor vi belønnes efter fortjeneste. Antallet af passagerer er her steget med over 20 procent på mindre end et år. Flere tiltag med incitamentskontrakter er på vej i Aalborg og på Fyn.

Lad os gå videre af den vej - det kan ikke gå hurtigt nok.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Johnny B. Hansen

Bestyrelsesformand, Umove, bestyrelsesformand, senior advisor, Cube Infrastructure Managers
MBA (Leicester Uni. 2002), BA (RUC 1986)

0:000:00