Debat

En grøn transportsektor kræver politisk handling nu

DEBAT: 2. generations bioethanol er klar nu og kan på én og samme tid sikre Danmarks forsyningssikkerhed og gøre transportsektoren grøn. Muligheden er der i 2010, skriver Steen Risgaard, direktør i Novozymes.
Politikerne skal sidestille bioethanol-produktionen med kraftværkerne og give dem "halmtilskud", mener Steen Riisgaard, direktør for Novozymes.
Politikerne skal sidestille bioethanol-produktionen med kraftværkerne og give dem "halmtilskud", mener Steen Riisgaard, direktør for Novozymes. Foto: Novozymes
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.
Af Steen Riisgaard
Administrerende direktør, Novozymes

Det nye år bliver et spændende år rent klima- og energipolitisk. Klimakommissionen vil komme med sit bud på, hvordan vi får et fossilfrit Danmark. I regeringens vækstforum skal vi diskutere, hvordan vi opnår et grønt Danmark med høj vækst. Og med en ny energisk klimaminister tror vi på, at der i det kommende år vil blive taget nogle af de nødvendige beslutninger om, hvilke klimateknologier Danmark skal satse på i fremtiden.

Der er god mulighed for at virkeliggøre de flotte ord om at gøre Danmark til en grøn vinder-nation i 2010. Det positive budskab er, at Danmark har teknologierne, der på én og samme gang kan gøre Danmarks uafhængig af verdens begrænsede fossile brændsler, skabe arbejdspladser og gøre Danmark grønnere. Det kræver bare, at den berømte politiske vilje er til stede. Et oplagt sted at starte er transportsektoren. 25 procent af al CO2-udledning kommer herfra.

Alle løsninger på banen
Alle løsninger skal på banen for at gøre transportsektoren grønnere: Mere kollektiv trafik, elbiler og ikke mindst den vare, som vi har på hylden allerede i dag: 2. generations bioethanol, som kan laves af restprodukter som halm.
 
Ingen af løsningerne rummer i sig selv hele svaret. Alle løsninger skal inddrages. Hvis vi kigger realistisk på det, er det ikke udsigt til, at vi omlægger bilparken inden for de næste årtier. Kan du forestille dig, at politikerne i morgen får hr. og fru Jensen til at sælge bilen og tage bussen til arbejde og weekend-besøg hos familien?

El-bilen er en god løsning, når der er sikret bæredygtig og tilstrækkelig forsyning af grøn el. Men der er desværre endnu ikke tilstrækkelige mængder grøn el til elbilen på de tidspunkter, vi har brug for det. Det kræver, at vi finder på grønne løsninger til bilparken, der virker her og nu.

Bioethanol har den klare fordel, at den er klar til at blive taget i brug nu - og den reducerer CO2-udledningen med op til 90 procent i sammenligning med benzin. Dette er langt bedre end elbilen i ethvert realistisk set-up de næste årtider. Globalt anslår vi, at 2. generations-bioethanol kan dække 25 procent af behovet for brændstof.

Det kræver, at de her og nu støtter op politisk og fremmer markedet. Som minimum kræver det, at klimavenlige løsninger sidestilles. I dag får el-kræftvarkerne et tilskud på 7-800 kr. pr. ton halm de brænder af, mens intet gives til den bioethanol, der laves af halm. Hvis bæredygtigt bioethanol skal have en gang på jorden, er politikerne nødt til at sørge for, at bioethanol kan få det samme tilskud som halmafbrænding.

Steen Riisgaard
Direktør, Novozymes

Bioethanol styrker forsyningssikkerheden
Landets nye klimaminister har meldt ud, at sikkerhedspolitik og forsyningssikkerhed er afgørende i dansk energipolitik, så Danmark ikke bliver afhængig af olie- og gasproducenter fra ustabile regioner. Hertil kan man tilføje, at Danmarks unikke position som det eneste land i EU, som er selvforsynende med olie, ophører i 2018.

Det haster med andre ord med at øge vores adgang til vedvarende energi. Svaret for transportsektoren er bæredygtig bioethanol. Ganske enkelt.

En lang række virksomheder på tværs af kloden har brugt mange ressourcer på udvikling af 2. generations bioethanol. Teknologien er nu på plads og klar til at blive implementeret. Vi har med andre ord den grønne energi til transportsektoren.

Mere bioethanol i benzinen, tak
De fleste har nok ikke lagt mærke til det. Men fra 1. januar blev den danske bilpark faktisk allerede en lille smule grønnere. Ved indgangen til det nye år trådte regeringens krav om, at der skal iblandes bioethanol i benzin, nemlig i kraft. I første omgang er det 1. generations bioethanol, der bliver brugt. Og det reducerer CO2-udslippet med 50-80 procent i forhold til benzin.

Det er ganske vist kun en smule bioethanol i begyndelsen for, nemlig 5,75 procent. Ikke desto mindre er det et godt signal om, at Danmark nu er på vej mod en grønnere transportsektor. Det er gode takter. Men skal vi for alvor knække CO2-kurven, skal vi højere op. Vores anbefaling er derfor til regeringen, at den allerede nu kigger frem og planlægger en forøgelse til 10 procent hurtigst muligt. I Sverige kan du allerede nu købe biler, der kører på 85 procent bioethanol, og offentlig transport kører på bioethanol.

Bioethanol er hastigt på vej til at blive et konkurrencedygtigt alternativ til benzin, som i fremtiden faktisk vil være billigere for forbrugeren. Bioethanolen vil blive billigere at producere på sigt, samtidig med at priserne på olie kun går en vej - opad. Med en hurtig omstilling til grønnere brændstof vil vi være godt forberedt og vil kunne køre billigere på sigt. Men her og nu skal markedet løbes i gang. Vi har med andre ord brug for et kraftigt signal fra politikerne.

Sidestil bioethanol med kraftværkerne
Det kræver, at de her og nu støtter op politisk og fremmer markedet. Som minimum kræver det, at klimavenlige løsninger sidestilles. I dag får el-kræftvarkerne et tilskud på 7-800 kr. pr. ton halm, de brænder af, mens intet gives til den bioethanol, der laves af halm. Hvis bæredygtigt bioethanol skal have en gang på jorden, er politikerne nødt til at sørge for, at bioethanol kan få det samme tilskud som halmafbrænding. Garantér det i en årrække, til teknologien er moden.

Værditilvæksten ved at forvandle halm til bioethanol er faktisk højere end ved at lave halm til el. Og det kan oversættes til markedsmuligheder, fabrikker og arbejdspladser. Men sagen er faktisk, at vi i Danmark kan gøre begge dele på én gang. På DONG's demonstrationsanlæg Inbicon kan man stadigvæk brænde halvdelen af halmen af og producere energi, efter produktionen af 2. generations bioethanol er overstået. Det er intelligent udnyttelse af biomassen.

Desuden har vi i Danmark har hele infrastrukturen til at samle halmen sammen - og vi har verdens to førende producenter inden for enzymer til bioethanol i Danmark, nemlig Novozymes og Danisco. Og i Kalundborg har DONG åbnet verdens første demonstrationsanlæg for bioethanol. Vi har ingredienserne til at gøre Danmark fri af olie, gøre bilparken grøn og skabe arbejdspladser.
Og det er jo alt sammen det, regeringen vil!

Selvom statskassen fattes penge, burde det være muligt at finde en løsning - det lønner sig i det lange løb, når olien igen stiger til over $100 per tønde og ethanolen bare bliver billigere og billigere. Men det er nu, politikerne skal handle og vise politisk beslutningskraft.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Steen Riisgaard

Bestyrelsesmedlem, Novo Nordisk Fonden, næstformand, Novo Holding
MSc, mikrobiologi (Københavns Uni.)

0:000:00