Debat

Vi har brug for flere cykel-puljer

DEBAT: Politikere har en forpligtelse til at hjælpe borgerne, så transporttiden bliver nedsat. Det kræver investeringer - også i cyklisme, mener Bo Asmus Kjeldgaard.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Bo Asmus Kjeldgaard (SF)
Teknik- og miljøborgmester i København 

Prøv at lukke øjnene. Forestil dig, at du er på vej gennem København. I bil på en regnvejrsdag. Trafikken snegler sig af sted. Forude øjner du lyskrydset. 50 biler skal nå over, inden det bliver din tur. Duggen på indersiden af ruderne fortættes. Irritationen stiger. Kan du da ikke bare få lov at køre?  

Svaret er nej, og det er det, fordi alt for mange københavnere og pendlere stadig vælger at tage bilen til arbejde om morgenen. Med trafikkøer, støj og luftforurening til følge. Men faktisk kunne det være endnu værre, hvis ikke mere end hver anden københavner hver dag valgte at hoppe på cyklen på vej til arbejde eller uddannelse.  

Investeringer betaler sig

I København har vi gjort en massiv indsats for at få københavnerne til at vælge cyklen. Vi laver grønne bølger, så cyklisterne ikke behøver stoppe for rødt, vi har mere end 300 kilometer cykelsti og indretter i det hele taget byen, så der bliver taget hensyn til cyklisterne.  

Og det kan betale sig. Af flere årsager. Når folk cykler mere, giver det os som samfund færre sygedage, længere levetid, og en økonomisk gevinst i form af mindre produktionsspild som følge af trængsel på vejene. Samtidig bliver det bemærket i udlandet, hvor byer som New York taler om at Copenhagenize deres by ved at give cyklisterne forrang i trafikken. Noget, som vi i den grad tager for givet, er et særsyn i udlandet. Noget som man gerne vil efterligne. Det er ikke længere kun frilufts-entusiaster, der tager cyklen. Det er alt fra børnefamilien med ladcyklen til forretningsmanden i jakkesæt.  

Politisk forpligtelse
En ny undersøgelse af københavnernes transportvaner har vist, at det vigtigste parameter for valget af transportmiddel er, hvordan man hurtigst kommer fra a til b. Tid er så afgørende en faktor i dagens samfund, at jeg mener, at vi som politikere har en forpligtelse til, at hjælpe borgerne til at bruge så lidt tid på pendling som muligt. Skal den ambition indfries kræver det investeringer.  

Derfor er jeg også rigtig glad for, at regeringen langt om længe har fået øje på fordelene ved cykler. Sidste år afsatte regeringen for første gang penge til en cykelpulje. En pulje for fremsynede kommuner kan søge økonomisk støtte til cykelprojekter. Den slags puljer ser jeg gerne endnu flere af. Selvfølgelig skal der også investeres i metro og kollektiv trafik, men cyklen må ikke blive glemt, når visionerne om grøn vækst og bæredygtige samfund skal foldes ud.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Bo Asmus Kjeldgaard

Direktør, Greenovation, medstifter og -ejer af AquaGreen License ApS, bestyrelsesmedlem, Rådet for Grøn Omstilling (RGO)
cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 1988)

0:000:00