Debat

3F: Danmark skal styre EU mod fair transport

DEBAT: EU-politik og alliancer med andre EU-lande er den absolut vigtigste prioritering i dansk transportpolitik. Pia Olsen Dyhr (SF) og Magnus Heunickes (S) stærke arbejde for fair transport i Europa skal udbygges efter valget, skriver Jan Villadsen, formand for 3F Transport.

EU-politik og alliancer med andre EU-lande er den absolut vigtigste prioritering i dansk transportpolitik, skriver Jan Villadsen, formand for 3F Transport. 
EU-politik og alliancer med andre EU-lande er den absolut vigtigste prioritering i dansk transportpolitik, skriver Jan Villadsen, formand for 3F Transport. Foto: pressefoto/3f.dk
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Jan Villadsen
Formand for 3F Transport

Det er tid til reformer for fair transport. Barske reformer af den slags, der betyder bedre forhold og konkurrence på dygtighed, præcision, planlægning og god logistik.

Jan Villadsen
Formand for 3F Transport

Dele af transportbranchen har sørget for, at ordbøgerne giver ord som kreativ og innovativ helt ny betydning.

Fakta
Transportdebatten har til formål at fokusere og styrke den transportpolitiske debat i Danmark.

Løbende inviterer Altinget: transport derfor eksperter, politikere, fagfolk og interesseorganisationer til at debattere udvalgte emner og/eller problemstillinger inden for transportområdet.


I den kommende tid vil et debatpanel sætte fokus på, hvordan transportpolitikken skal se ud efter det kommende folketingsvalg. Hvad skal en ny regering prioritere? 

Husk, at du også kan deltage i eller komme med idéer til debatten.

Send dit indlæg til [email protected]

Internationale koncerner som Ryanair, Uber, Kim Johansen og DSV har medvirket aktivt. For nu om dage er man åbenbart innovativ og kreativ, hvis forretningen tjener penge på, at man kommer først til Bulgarien og henter endnu billigere chauffører eller stewardesser til kørsel og flyvning i Vesteuropa.

Enten fordi EU’s regler kan vrides og kringles. Eller fordi man kan være i front med nye ansættelsesformer og ny teknologi, der sender kørsel, vikarer og arbejdskraft på tilbud via app’s som hos UBER og selskabskonstruktioner som hos Ryanair.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

Men sporet ender blindt. Derude hvor kreative og innovative firmaer alene er dem, der kan presse priser og regler og flytte først videre til Albanien eller Ukraine efter næste tilbud på arbejdskraft.

Fair transport kræver alliancer
Det har vores to seneste transportministre for alvor fået øjnene op for. Derfor har først Pia Olsen Dyhr og siden Magnus Heunicke smedet en stadigt større og stærkere alliance. Her arbejder transportministre og regeringer fra 13 EU-lande plus Norge nu ihærdigt sammen på at ændre og skærpe EU’s regler og sikre ordentlig håndhævelse.

Det er op ad bakker og bjerge. For samtidig har Magnus Heunicke måttet melde Danmark klar til retssag ved EU-Domstolen og forsvar for vores regler og bøder for svindel og piratkørsel på danske veje.

I Folketinget er der netop skabt flertal for yderligere bremser på social dumping via vikarsnyd, postkasseselskaber og underbetaling af udenlandske chauffører i danske førerhuse. Men det er i europæisk politik, slaget skal slås for alvor. Problemerne kan ikke løses i Danmark alene. Det viser de mange sager i kølvandet på virksomheder som Ryanair i land efter land. Og det viser de mange klagesager i EU om nationale danske, finske, tyske og franske regler mod social dumping på transportområdet.

I disse måneder skal EU revidere reglerne på luftfartsområdet. I 2016 kommer det til at handle om landevejene, når EU’s regler om cabotage, kørehviletid og transport over grænser skal revideres. De kan ændres til det bedre i 2016, men det kræver en bred alliance med aktive regeringer og transportministre på tværs af grænser.

Tid til reformer
Det er tid til reformer for fair transport. Barske reformer af den slags, der betyder bedre forhold og konkurrence på dygtighed, præcision, planlægning og god logistik. Frem for unfair konkurrence på misbrug af slappe regler, slappe priser, barske vilkår og lønninger, der afspejler leveomkostningerne på Balkan frem for Vesteuropa.

God europæisk transport skal ikke afvikles i et hidsigt ræs mod bunden. Priser, vilkår, tilbud og løn skal være fair - uanset om man hedder Kim eller Ryan. Som EU’s konkurrence-kommissær, Margrethe Vestager, forklarede 1. maj, da hun sagde:

”Der er plads til i Europa, at man kæmper for sin sag. Vi har ikke blodig fri liberalistisk konkurrence. Vi har et fair marked, hvor vi sørger for ordnede forhold”.

Jeg er helt enig. Det er den politik, transportminister Magnus Heunicke afspejler. Og det er den politiske retning, 231 europæiske fagforbund på transportområdet netop har vedtaget et klart arbejdsprogram for.  De østeuropæiske forbund inklusive.

Derfor er der masser af steder, sporene kan føres hen. Også på arbejdsgiversiden, hvor de europæiske vognmænd i IRU spiller med på anbefalinger af app’s og ny teknolog uden gammeldags ansættelsesformer og social dumping.

Europæisk og dansk transport skal udvikles. Men det kræver tydelige valg, aktiv medvirken og klar prioritering i kampen for sund konkurrence uden social dumping – ikke mindst fra den danske transportminister. Også i resten af 2015. I 2016, 2017 og efter 2020. Uanset partifarve.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00