3F: Schmidt undgår øretæver

DEBAT: Transportområdet er øretævernes rasteplads, men Hans Christian Schmidt (V) har alligevel formået at holde ro på bagsmækken. Det skriver Jan Villadsen, formand for 3F Transport.

Af Jan Villadsen
Formand for 3F Transport

Tjek galleriet over tidligere transportministre, hvis du kommer forbi Transportministeriet.

Der er otte friske billeder fra tiden, efter Fogh ændrede ministertitlen fra trafikminister til transportminister i 2005. Flemming Hansen (K), Lars Barfoed (K), Magnus Heunicke (S) og Hans Christian Schmidt (V) er de eneste, der har siddet over et år. Hans Christian Schmidt endda snart to gange.

Øretævernes rasteplads
Det siger meget. For transportområdet er øretævernes rasteplads. Derfor har der ofte været skiftedag på området, hvor skiftende regeringer vil gøre alt for at holde ro på bagsmækken. Og sjovt er det ikke, når man skal forklare den ene sag efter den anden om forsinkelser, langsomt sporarbejde og rasende passagerer hos DSB, sådan som vi er vidner til i disse uger.

Socialdemokraternes Magnus Heunicke tog den slags udfordringer op på direkte TV og på Facebook. Med opbakning til passagerer. Eller ved besøg hos naboer til det støjende Metro-byggeri og en overnatning i førerhuset hos en dansk chauffør i en dansk lastbil på en dansk rasteplads. Midt mellem udenlandske lastbiler og midt i en af de talrige mediedueller om social dumping på danske veje.

Hans Christian Schmidt er mere stille, når det gælder medierne. Og på Facebook er han tavs. Men et eller andet kan han. For han sidder i ministerbilen igen. Og han sidder der endnu.

Schmidt har skiftet spor
Jeg tror, jeg har forklaringen. For i denne omgang har Hans Christian Schmidt skiftet spor i forhold til sidste gang, han havde et års jubilæum. Det var i 2011. Da sad VK-regeringen på et stabilt solidt flertal i Folketinget. Det gør den nuværende Venstre-regering ikke. Det kan jeg mærke.

I 2011 og årene før blev jeg og 3F Transport sjældent inviteret med, når Hans Christian Schmidt ville høre, hvad branchen mente, eller nedsætte en kommission. I denne omgang er det anderledes. Der inviteres til bredt samarbejde og input fra mange kanter. Uanset om det gælder taxibranchen og Uber, social dumping blandt lastbilchauffører eller reglerne om køre og hviletid og rekruttering af danske transportarbejdere til fremtidens transportbranche.

Det vil jeg naturligvis gerne kvittere for. For det er både konstruktivt og fornuftigt. Og selvfølgelig skal også de ansatte i branchen høres. Jeg kan til gengæld ikke påstå, at Hans Christian Schmidt har kørt hurtigt ud over stepperne det første år.

Opgør med social dumping
Jeg husker med glæde, hvor meget SF’s Pia Olsen Dyhr satte i gang på de blot fem måneder, hun havde som transportminister: Især når det gælder togfonden og lovforslag mod social dumping, højere bøder for piratkørsel og undersøgelse af såkaldte postkasseselskaber syd for grænsen. Her behøves fortsat indsats, og det må gerne gå hurtigere.

Men selvom jeg er utålmodig, især når det gælder social dumping - så hører det med til historien, at Pia Olsen Dyhr afløste Henrik Dam Kristensen, der sad i to år på posten som transportminister i samme regering. Han sikrede meget ro på bagsmækken. Og her er Hans Christian Schmidt lige så erfaren. Stabil kurs fra starten. Den kurs har jeg nogle kommentarer til. Det bliver om 14 dage. Det skyldes, at jeg ikke for et år siden havde troet, at Hans Christian Schmidt ville have taget følgende ord i sin mund:

”Både i forhold til godskørslen – altså den såkaldte cabotage-kørsel – og i forhold til luftfarten har vi en stor udfordring med at skabe både fair og lige vilkår i EU’s indre marked”…

Det lyder spændende.

Forrige artikel Anlægsbranchen: En pose blandede bolsjer til infrastrukturen Anlægsbranchen: En pose blandede bolsjer til infrastrukturen Næste artikel DTL om køre- hviletidsregler: Nu må handling følge ord DTL om køre- hviletidsregler: Nu må handling følge ord
Taskforce retter skarp kritik mod Trafikstyrelsen

Taskforce retter skarp kritik mod Trafikstyrelsen

MISINFORMATION: Ny rapport finder stærkt kritisable forhold i Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens håndtering af sagen om en politianmeldt tidligere luftfartslæge. En chokeret transportminister lader nu advokater undersøge departementets rolle i sagen.