Debat

Åbent brev til Engelbrecht: Drop støtte til hybrider og brug pengene på cyklisme

Regeringen bør droppe støtten til plug-in-hybrider og bruge de sparede skattekroner på et fradrag til cyklister, skriver fire medlemmer af Rådet for Bæredygtigt Trafik i et åbent brev til transportministeren. 

Det vil være smartere at hælde pengene til Øresund end at støtte hybrider, mener forfatterne. 
Det vil være smartere at hælde pengene til Øresund end at støtte hybrider, mener forfatterne. Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Vi skriver til dig som transportminister, fordi det er nødvendigt med et paradigmeskifte i dansk trafikpolitik.

I finanslovsforhandlingerne lige nu kan der gøres en enorm indsats, som oven i købet kan være fuldstændig gratis for staten:

Stop støtten til plug-in-hybridbiler og brug i stedet pengene til befordringsfradrag for cyklister, som kører under 12 kilometer.

Uanset om man står på hovedet eller hopper på tungen, støtter vi i praksis fossilbiler med fire milliarder om året. Alene ophør af denne støtte vil være en fordel for klimaet

Kjeld A. Larsen m.fl.
Medlemmer af Rådet for Bæredygtig Trafik

Det bliver mere og mere åbenbart, at plug-in-hybridbiler absolut ikke reducerer CO2-udledning, men i det store og hele svarer til traditionelle fossilbiler.

Alene baseret på udledningen i Danmark er man nødt til at fremsætte absurde antagelser om, at de hovedsageligt kører på strøm. Men dertil kommer, at der er stor udledning i produktionen, fordi de skal have både forbrændingsmotor, el-motor og batteri.

Støtte til tunge slæder

Faktisk svarer en hybridbils udledning nøje til en moderne dieselbil over hele levetiden, hvis den kører på strøm 40 procent af tiden. Hvis den kører på strøm 60 procent af tiden, ligger den midt mellem en dieselbil og en el-bil.

De fleste kan kun køre 40 kilometer på batteri, hvilket vil sige at en gennemsnitspendler har svært ved at komme ud og hjem uden at gå over på fossil energi.

Dertil vil de fleste køre en del længere ture i fritiden. Lad os antage, at de mest idealistiske formår at køre to tredjedele pendlerkørsel på batteri, småture på batteri og derudover kører 150 kilometer en til to gange om måneden og en rundtur til Jylland én gang om året på 1000 km, hvor de hovedsageligt kører på benzin, typisk mellem 12 til 14 kilometer per liter.

40 til 50 procent af strømmen til opladning kommer fra fossile brændsler. Det gør det ikke bedre, at bilerne vejer fra 1,6 til 2,8 ton. Det gør det alt sammen åbenbart, at hybridbiler udleder CO2 som andre fossilbiler.

Dertil kommer alle dem, som er ligeglade med el-funktionen og bare er glade for, at de kan få en luksusbenzinbil med et tilskud fra staten på op til 170.000 kroner.

Det indebærer ren fossil kørsel med nogle tunge slæder, der ikke kører ret langt på literen. Ingen ved, hvor mange det drejer sig om, men næppe et ubetydeligt antal, og de tæller virkelig negativt i klimaregnskabet.

Bedre at hælde penge i havet

Hvis vi (underskriverne af brevet, red.) var bilglade og havde muligheden for at købe en luksusbil til 520.000 kroner for kun 350.000, ville valget være oplagt.

Det afspejler sig også i, at frem til september var 17 procent af de solgte biler hybridbiler og kun 10 procent rene el-biler. Derfor er skatteministerens, transportministerens og andres besværgelser om, at det er grønt og et trin på vejen til el-biler, mærkværdige.

Uanset om man står på hovedet eller hopper på tungen, støtter vi i praksis fossilbiler med fire milliarder om året. Alene ophør af denne støtte vil være en fordel for klimaet, så der bliver købt færre fossilbiler, som hybridbiler må henregnes til. Lidt firkantet ville klimaet være bedre tjent med, at man hældte pengene direkte i Øresund.

De kunne selvfølgelig også bruges fornuftigt, og hvis pengene i stedet bruges på fradrag for cyklister, vil i runde tal en million cyklister kunne få i gennemsnit fire kroner fradrag per kilometer eller cirka en krone efter skat, hvis de kører i snit ti kilometer hver vej hver dag.

Det vil ikke koste staten en øre. Til gengæld vil samfundet få en gevinst på otte kroner per kilometer for alle dem, som ellers ville have kørt i bil.

App kan være løsningen

En vigtig forudsætning er, at der udvikles en mobil-app, hvor data kan sendes direkte til Skat, således at det kan registreres, dels at man har cyklet de opgivne gange og strækninger, dels at man ikke har kørt på motorvej eller i øvrigt uforeneligt med cykling, så fradraget ikke misbruges af bilister.

App'en skal indrettes således, at hvis man anvender både cykel og kollektiv transport, skal man stadig kunne fradrage de første 12 kilometer hver vej foruden det normale fradrag. Det vil motivere til delvist at benytte cykel også på lidt længere distancer.

Det kan ikke nå at blive sat i gang i det kommende finansår. App'en skal udvikles først, men man kan sætte pengene til side til kommende år.

En del af beløbet kan bruges til at udvikle øget cykelmedtagning i kollektiv transport. Det vil også gøre cykling mere attraktivt, og det vil bidrage til at løse den kollektive transports last mile-problem.

Det samlede rådighedsbeløb frem til 2025 kan måske udgøre 15 til 20 milliarder kroner. Det er også en slags håndører.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00