Afgifter hæmmer grønne taxaer

NYHED: Der tegner sig et politisk flertal for, at kommunerne skal indføre miljøkrav for taxavognmænd. En vognmand, der har indført hybridbiler, peger på behovet for afgiftslettelser.
Foto: Colourbox
Torbjørn Næs Bertelsen

Socialdemokraterne, SF og De Radikale ser gerne, at kommunerne får mulighed for at indføre miljøkrav til taxavognmændene. Taxaflådens CO2-udledning skal bringes ned fra det niveau, det er på i dag, hvor hyrevognenes udledning er relativt større end den private bilpark.

Forslaget møder opbakning fra transportminister Carina Christensen (K), der gerne ser, at taxaerne forurener mindre.

"Generelt er vi meget optaget af at se på transportsektorens CO2-udslip, og der er miljøkrav til taxaerne en af de ting, vi ser på," siger Carina Christensen.

Vognmand: Økonomien skal hænge bedre sammen
I Allerød Taxa har vognmand Anne Margrethe Pedersen allerede anskaffet sig to "hybridbiler" af typen Toyota Primus.

"Dem har jeg anskaffet af miljømæssige hensyn. Jeg synes bestemt, at hvis man har mulighed for at forurene mindre, så skal man gøre det," siger Anne Margrethe Pedersen.

Men hensynet til miljøet har også sin pris, da hun på grund af efterspørgslen efter hybridbiler har svært ved at komme af med bilerne igen, når de er blevet frikørte.

Afgiften på bilerne gør ikke, at man har en god grund til at købe bilen. Når man har frikørt bilen og så prøver at sælge den videre, så er det meget svært på grund af den generelle efterspørgsel i befolkningen," siger Anne Margrethe Pedersen, der ikke har meget til overs for politikerne, der taler om at gøre taxaerne grønnere.

"De har mange fine ambitioner på vores andres vegne, men der er ikke nogen af dem selv, der har hybridbiler, de vil jo selv hellere have en stor dyr bil, de kan fræse rundt i. Mig bekendt er det kun Klaus Bondam af dem, der har talt for hybridbiler, der har anskaffet sig en," siger Anne Margrethe Pedersen, der efterlyser, at man sænker afgifterne på hybridbiler, da de kører på en blanding af benzin og el og derfor er mere miljøvenlige.

Det vides ikke, om Skattekommissionen, der senest udkommer med sin rapport med anbefalinger til regeringen 1. februar 2009, vil anbefale at sænke afgifterne på miljøvenlige biler, men det er indbygget i kommissoriet, som er retningslinjerne for kommissionens arbejde, at skattereformen skal fremme regeringens mål på klima- og energiområdet ved at tilskynde, at man handler på en miljørigtig og energibesparende måde.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00