Alternativist om elbiler: Lad os gøre som i Norge

DEBAT: I Danmark diskuterer vi stadig afgiftsniveauet for elbiler, hvilket får forbrugere til at vente med at investere. I Norge er beslutningen for længst taget, og hver anden solgte bil er nu en el- eller hybridbil, skriver folketingskandidat Jonathan Ries.

Af Jonathan Ries
Folketingskandidat for Alternativet

Folketingsvalget står for døren, og i forbindelse med den netop præsenterede klimaplan vil regeringen nu alligevel diskutere et stop for salg af nye benzin- og dieselbiler i 2030. Mens regeringer i mange andre lande stadig diskuterer deres mål, har Norge for længst besluttet, at biler og varevogne skal være forureningsfrie (zero emission) fra 2025.

Hvorfor gør vi ikke som Norge?

I landet med temperaturer, som egentligt skulle være skidt for batterierne, fylder salg af el- eller plug-in hybridbiler nu over 50 procent. Hvor der er en politisk vilje, er der også en vej. Afgiftsfritagelser, gratis p-pladser, billig strøm og retten til at bruge busbaner har motiveret flere nordmænd til at investere i elbiler.

Sundt for klimaet - og for os
I Danmark diskuterer vi stadig afgiftsniveauet for elbiler. Det betyder, at de fleste forhandlere og potentielle købere stadig venter med at investere i en elbil. Nu taler de fleste partier om at indføre et stop for nye fossilbiler i 2030. Men alene luftforureningen fra biler, som koster vores samfund adskillige milliarder om året, burde være motivation nok for at gøre elbiler mere attraktivt.

Vi i Alternativet vil have et stop for salg af fossilbiler fra 2025. Ikke kun for klimaets skyld, men også for vores sundheds skyld.

I København sætter man nu flere undersøgelser i gang for bedre at forstå de sundhedsrelaterede problemer ved luftforurening. Det er det helt rigtige at gøre, da vi ikke kun er ramt af luftforurening i trafikken. Alle skoler, institutioner og arbejdspladser, der ligger ved stærkt trafikerede veje, bliver ramt af luftforureningen, når de holder vinduerne åbne.

Det er rigtigt, at de nuværende elbiler ikke kan opfylde alle behov. Men de fleste bilproducenter har annonceret modeller, som opfylder langt de flestes transportbehov. De modeller er klar i 2025.

Væk fra "bil mod tog"-debat
Kåre Press-Kristensen fra Det Økologiske Råd skriver i Altinget, at luftforurening har en samfundsøkonomisk omkostning på omkring 70 milliarder kroner om året. Hvis ikke det er for klimaet eller sundhedens skyld, er der så ikke et samfundsøkonomisk incitament i at arbejde med renere køretøjer og dermed gøre noget ved luftforurening?

Vi har brug for en mere ambitiøs transportpolitik i Folketinget. Det betyder, at vi ikke bare skal skifte fra fossil- til elbiler. Så løser vi nemlig ikke trængsels- og ressourceproblemet. Der er brug for, at vi bevæger os væk fra ”bil mod tog”-diskussionen. I stedet for skal vi tænke transport som helhed og investere massivt i kollektive transportløsninger. Så kommer vi ikke kun hurtigere fra A til B, men også på en mere klimavenlig og sundhedsvenlig måde.

Jeg håber, at den kommende regering for alvor sætter gang i omstillingen af transportsektoren. Hvis ikke for klimaet skyld, så for vores sundheds skyld.

Forrige artikel Noah: Debat om Kattegatbro afslører mani for veje Noah: Debat om Kattegatbro afslører mani for veje Næste artikel Noah: Forureningen fortsætter i højt gear trods klimaplan Noah: Forureningen fortsætter i højt gear trods klimaplan
Besparelser på DSB nærmer sig en milliard årligt

Besparelser på DSB nærmer sig en milliard årligt

BAGGRUND: Statens årlige tilskud til DSB er reduceret med over 700 millioner kroner, siden den tidligere SR-regering lagde grunden for statsbanernes økonomi frem til 2024. Forude venter et usikkert årti.