Arbejdet med ny luftstrategi trækker ud

BAGGRUND: Både SAS og Københavns Lufthavn har store interesser på spil i regeringens arbejde med en ny luftfartsstrategi. Men også blandt mindre jyske lufthavne og i fagbevægelsen kigger man sig over skulderen.

SAS har forsøgt at gøre et pengeslagsmål med Københavns Lufthavn til en del af regeringens arbejde med en ny luftfartsstrategi.
SAS har forsøgt at gøre et pengeslagsmål med Københavns Lufthavn til en del af regeringens arbejde med en ny luftfartsstrategi.Foto: Steffen Ortmann/Scanpix
Kim Rosenkilde

Hans Christian Schmidt (V) var en sjælden fugl som transportminister.

I hvert fald set i forhold til den opmærksomhed, han viste dansk luftfart og projektet med at bane vejen for en ny samlet luftfartsstrategi.

I kampen om den politiske opmærksomhed har flere af flybranchens forskellige interessenter en opfattelse af at tabe til bilerne og jernbanerne.

Dokumentation

Det skal Ole Birk Olesen til samråd om

Folketningets transportudvalg har bedt ministeren give en status på arbejdet med den nye nationale og europæiske luftfartsstrategi.

Ministeren er herunder anmodet om en redegørelse og vurdering af den kritik, der af en sammenslutning af 265 rejseselskaber er rejst af Københavns Lufthavn om takstaftalen, herunder hvilken betydning takststruktur og infrastruktur har for f.eks. SAS.

Desuden er ministeren anmodet om at redegøre for Københavns Lufthavns investeringer i ny infrastruktur, om mulige initiativer til at højne tilfredsheden blandt flyselskaber og flypassagerer i Københavns Lufthavn.

Endelig er ministeren anmodet om en status på serviceniveauet for Københavns Lufthavns indenrigspassagerer, ligesom ministeren er anmodet om en vurdering af forslag til ny sikkerhedskontrol.

Kilde: Ft.dk


Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00