Debat

Gitte Seeberg: Nye afgifter gør ikke bilparken grøn

DEBAT: En ny registreringsafgift er det vigtigske skridt på vejen mod en grønnere bilpark, men en grøn omstilling af de brugte biler og udfasning af de ældste dieselbiler er lige så vigtigt som med nye biler. Det skal gøres via en grøn finanslov, skriver Gitte Seeberg. 

Blandt brugte biler er elbiler en mangelvare – især dem fra 2018 og frem. Den mest oplagte løsning er at forlænge den grønne firmabilsbeskatning, der udløber til nytår, skriver Gitte Seeberg.   
Blandt brugte biler er elbiler en mangelvare – især dem fra 2018 og frem. Den mest oplagte løsning er at forlænge den grønne firmabilsbeskatning, der udløber til nytår, skriver Gitte Seeberg.   Foto: Colourbox
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Gitte Seeberg
Administrerende direktør, Autobranchen Danmark

Lad ingen være i tvivl om, at de igangværende forhandlinger om en ny og grøn registreringsafgift er essentielt for at udbrede andelen af elbiler i samfundet.

Ligeså er det afgørende for, at danskerne vælger at købe de mest brændstofseffektive fossile biler, hvis de fravælger elbilen. Men registreringsafgiften vil primært påvirke hvilke biler, der bliver importeret til landet fremover.  

Det er en anden sag med de 2,7 millioner biler, der allerede er på vejene. De har en gennemsnitlig levetid på 15 år. De biler spiller også en stor rolle, det må politikerne ikke overse.  

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Brugte elbiler – en mangelvare 
Blandt de brugte biler er grønne biler en mangelvare – især dem fra 2018 og frem. Udbuddet kan simpelthen ikke følge med efterspørgslen. 

For eksempel er en Tesla 3 godt 15 gange mere søgt på Bilbasen end en VW Passat. Den har også en markant lavere liggetid på samme platform.  

Firmabilisterne hører typisk også til et købestærkt segment, der har råd til at betale den prisforskel, der desværre stadig er i indkøbspris mellem elbiler og fossile biler.    

Gitte Seeberg
Administrerende direktør, Autobranchen Danmark

Med andre ord skal vi have langt flere brugte el- og hybridbiler på de danske veje. Den mest oplagte løsning på det problem er at forlænge den grønne firmabilsbeskatning, der udløber til nytår, hvilket Autobranchen Danmark har opfordret politikerne til.  

Firmabiler leases normalt i en kortere periode på seks til 36 måneder, hvorefter de sælges videre. 

Grønne firmabiler
En flåde af grønne firmabiler vil over de kommende år kunne levere det udbud af brugte, grønne og eldrevne biler, som markedet efterspørger.  

En grøn firmabilsbeskatning har yderligere den fordel, at firmabiler er nogen af de biler i Kongeriget, der kører flest kilometer. 

Ud fra et samfundsmæssigt perspektiv vil det være mest fordelagtigt, at firmabilisterne vælger en grøn bil. 

Læs også

Firmabilisterne hører typisk også til et købestærkt segment, der har råd til at betale den prisforskel, der desværre stadig er i indkøbspris mellem elbiler og fossile biler.  

Når man først har en elbil, er prisen i det daglige til gengæld en af bilens største fordele, men det kan blive udhulet fra nytår. 

Der udløber afgiftsfritagelsen for strøm til elbiler. Ordningen sikrer ifølge FDM, at elbilen af alle biltyper er den billigste i ”brændstof”. Den fordel vil forsvinde, hvis politikerne lader ordningen udløbe i 2021.  

Forhøjet skrotpræmie – de ældste biler skal væk 
Med de danske klimaambitioner – ikke mindst 70 procents målsætningen – kan vi ikke nøjes med at kigge på de nyere biler og elbiler.

Vi skal have nogle af de ældste biler væk, som er dårlige for klimaet og luftkvaliteten i de store byer.  

Folketinget afsatte i alt 100 millioner kroner i 2018 til at hæve skrotpræmien for dieselbiler i 2019 og 2020. Begge år blev pengene brugt hurtigt. Henholdsvis seks og en måned tog det, før de 100 millioner kroner var brugt.

Behovet er imidlertid stadig til stede. De ældste biler skal væk fra vejene – i særdeleshed de ældste dieselbiler.

Derfor bør Folketinget genindføre den forhøjede skrotpræmie for de gamle dieselbiler fra før 2006.

Det vil gavne både klimaet og luftkvaliteten i de store byer. Førnævnte forslag viser behovet for, at Folketinget ikke stopper ved en ny registreringsafgift.

Den grønne omstilling af bilparken kræver en række andre initiativer, og det skal en grøn finanslov for 2021 afspejle.   

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Gitte Seeberg

Direktør, Autobranchen Danmark, fhv. MF (K og NA), fhv. MEP (K)
cand.jur. (Københavns Uni. 1986)

0:000:00