Debat

Gitte Seeberg: Fritag grønne biler for moms og afgifter

DEBAT: Regeringens klimaudspil, som skal begrænse CO2-udledningen fra vejene, modarbejdes af afgifter samt moms på grønne biler og af EU’s indre marked, mener administrerende direktør i Autobranchen Danmark, Gitte Seeberg.

Danmark skal frem til år 2030 reducere sine CO2-udledninger fra den ikke-kvotebelagte sektor med 32-37 millioner tons. Derfor har transportsektoren brug for en hjælpende hånd, mener Autobranchen Danmark.<br>
Danmark skal frem til år 2030 reducere sine CO2-udledninger fra den ikke-kvotebelagte sektor med 32-37 millioner tons. Derfor har transportsektoren brug for en hjælpende hånd, mener Autobranchen Danmark.
Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Christoffer Miguel Frendesen
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Gitte Seeberg
Administrerende direktør, Autobranchen Danmark

Det er svært at være andet end grøn i disse år.

FN’s klimapanel har netop tegnet et meget dystert billede af klodens tilstand, hvis ikke det lykkes at holde jordens gennemsnitlige temperaturstigning mellem 1,5 og 2 grader i dette århundrede – og helst i den nedre ende.

Nu kan man selvfølgelig vælge at hoppe på Trumps vogn og fornægte al tale om menneskeskabte CO2-problemer.

Fakta
Deltag i debatten!
Skriv til [email protected]

Har man set sig lun på en bil i et andet EU-land, kan man altså frit importere den ved at betale de afgifter, man nu en gang skal. Så før der kommer en fælles EU-beslutning, er det svært at tro på, at regeringens målsætninger bliver indfriet.

Gitte Seeberg
Administrerende direktør, Autobranchen Danmark

Men det gør vi ikke i AutoBranchen Danmark, da det ikke bare vil være utroværdigt, men faktisk også vil være et svigt over for de millioner af bilister, der godt ved, at deres biler udleder CO2 og dermed er en del af problemet – men også en del af løsningen.

Grønne biler skal have betragtelig check
Vi ser regeringens mål som ambitiøse, og i det udtryk ligger også, at vi kun ser dem realiseret, hvis politikerne er klar til tage skridtet fuldt ud og binde en ganske betragtelig check i halen på de grønne biler.

Afskaf registreringsafgiften og momsen på elbiler og gerne også på alle andre grønne biler - herunder hybridbilerne.

Gitte Seeberg
Administrerende direktør, Autobranchen Danmark

Vi taler ikke om småpenge. Den grønne revolution, som der jo reelt er tale om, kommer til at koste for alle i samfundet.

Danmark skal frem til år 2030 reducere sine CO2-udledninger fra den ikke-kvotebelagte sektor med 32-37 millioner tons, og dissekerer man regeringens udspil, er der brugt mange prokuratorkneb for at komme op på den mængde.

Regeringens målsætning er en million grønne biler på vejene og et stop for benzin- og dieselbiler i 2030.

Kan det lade sig gøre?

EU står i vejen for regeringens planer
Udover finansieringen af de måske 88 milliarder kroner, som økonomer har beregnet, at det vil koste at indfri regeringens målsætning i tabte registrerings- og benzinafgifter, ligger der også en kæmpe bump på vejen, som hedder EU.

Det indre marked er en hjørnesten i hele EU-samarbejdet, og det sikrer varernes frie bevægelighed. Har man set sig lun på en bil i et andet EU-land, kan man altså frit importere den ved at betale de afgifter, man nu en gang skal.

Så før der kommer en fælles EU-beslutning, er det svært at tro på, at regeringens målsætninger bliver indfriet.

Imens afholder EU sig da heller ikke fra at stramme skruen over for bilfabrikkerne. Allerede fra 2020 bliver producenterne pålagt meget restriktive krav til bilernes CO2-udledning på maksimum 95 g/kilometer, og de risikerer samtidigt milliardbøder, hvis de overskrider grænsen.

Samme vej trækker Rådet, Kommissionen og parlamentet, som er langt med at blive enige om at begrænse bilernes CO2-udledning med et sted mellem 35-40 procent inden 2030.

Afskaf afgifter på alle grønne biler
Med regeringens udspil vil de fastfryse den lave registreringsafgift på 20 procent frem til 2021. Med andre ord vil prisen på elbiler generelt ikke stige i de kommende år, men den vil heller ikke falde.

Men er det nok. Jeg tvivler. Sidste år blev der solgt 700 elbiler i Danmark, og niveauet bliver nok omtrent det samme i år. Nu vil man så fastholde prisen, men noget kunne jo tyde på, at det netop er prisen, som den er gal med.

Mit bedste råd til regeringen er derfor at følge det norske eksempel.

Afskaf registreringsafgiften og momsen på elbiler og gerne også på alle andre grønne biler - herunder hybridbilerne. Det vil for alvor bidrage til at sætte strøm på den grønne revolution.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Gitte Seeberg

Direktør, Autobranchen Danmark, fhv. MF (K og NA), fhv. MEP (K)
cand.jur. (Københavns Uni. 1986)

0:000:00