Debat

Bondam: Enkel løsning på trængselsproblemet

DEBAT: Hovedstadens problemer med trængsel vokser. Hvis sygdommen er for mange biler, må kuren være mindre bilkørsel, skriver Klaus Bondam, direktør for Cyklistforbundet.

Den enkelte løsning på trængselsproblemet er, at få folk til at køre mindre individuel bilkørsel, skriver Klaus Bondam, direktør for Cyklistforbundet. 
Den enkelte løsning på trængselsproblemet er, at få folk til at køre mindre individuel bilkørsel, skriver Klaus Bondam, direktør for Cyklistforbundet. Foto: Cyklistforbundet.dk
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Klaus Bondam
Direktør for Cyklistforbundet

København har et problem - ikke bare en udfordring - som det altid kaldes af de politikere, der skal gøre noget ved det. Men et reelt problem, som koster vores samfund milliarder for ikke at tale om sygdomme, nedsat livskvalitet og en hel masse spildtid. Trængsel.

Rapport på rapport viser det, men problemet er i al sin enkelthed, at alt for mange i dag vælger individuel bilkørsel i Hovedstadsområdet - og at endnu flere vil gøre det i fremtiden. Derfor burde løsningen være lige så enkel: At gøre, hvad der skal til, for at få folk til at ændre transportvaner og komme ud af den tro, at bilen er den eneste løsning, når man skal fra A til B.

Dermed ikke sagt, at det er let. For noget tyder på, at det politisk er lettere at brænde milliarder af på kortsigtede motorvejsudvidelser, end at prøve få folk til at ændre vaner og udnytte kapaciteten på de eksisterende veje bedre. Bare læs regeringsgrundlagets - meget sparsomme – afsnit om transport.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected] 

Indfør roadpricing
I morgenmyldretiden sidder vi gennemsnit kun 1,1 person per bil – et massivt spild af plads, som man kunne prøve at udnytte, inden man bruger milliarder på udvidelser, som lynhurtigt bliver fyldt op igen med halvtomme biler.

Det absolut mest effektive instrument til at ændre transportvaner, få flere til at dele bil, køre på cykel og bruge kollektiv transport, er roadpricing. Betalingsringen – eller det mere dækkende trængselsringen - ville med ét have fjernet op til 20-30 procent af trafikken på en række belastede veje i Storkøbenhavn. Den blev ikke til noget, og det storskalaforsøg med roadpricing som kommissionen i stedet anbefalede, må man også kigge langt efter.

Problemet er i al sin enkelthed, at alt for mange i dag vælger individuel bilkørsel i Hovedstadsområdet - og at endnu flere vil gøre det i fremtiden.

Klaus Bondam
Direktør i Cyklistforbundet

Fuld udbygning af Supercykelsti-nettet
Men hvis vi skal have folk ud af bilerne og i stedet kombinere transportformerne meget mere, så skal alternativerne også forbedres. Trængselskommissionen anbefalede en fuld udbygning af Supercykelsti-nettet. Det vil give 1,4 millioner færre bilture om året og et samfundsøkonomisk afkast på 19 procent, som er langt over afkastet ved vejudvidelser. Indtil videre er kun to af de 28 ruter, som trængselskommissionen anbefalede, færdige. Flere er på vej, men et fuldt udbygget net kræver, at der tilføres langt flere midler end i dag.

Og politisk burde det ligge lige for. En ny undersøgelse fra Region Hovedstaden viser, at bedre cykelforhold – ikke mindst for det stigende antal el-cyklister - står øverst på den trafikale ønskeliste i Hovedstadsområdet, og næsten ligeså mange mener, at det skal være lettere at kombinere transportformerne. Og det er netop i kombinationen af bil, cykel og kollektiv transport - og i samspil med nye teknologiske muligheder - at det det helt store potentiale ligger.

Tunnelsyn på Christiansborg
Og så nytter det jo ikke, at man på Christiansborg lider af tunnelsyn og favoriserer mere bilisme. Bilsalget slog rekord i 2015, men alligevel nedsætter regeringen i 2016 bilafgifterne for, hvad der svarer til en milliard kroner om året. Samtidig vil man lukke den nationale cykelpulje, have 17-årige til at køre bil og 15-årige til at køre knallert.

Det er ikke blot unødvendigt – det er også fuldstændig hovedløst. Og det er med til at underminere den positive drejning, transportpolitikken de seneste år har taget, hvor der er blevet gjort meget for at gøre cykling og kollektiv transport mere attraktiv i forhold til bilen. Så mon ikke bilsalget og trængslen igen slår rekord i 2016?

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Klaus Bondam

Direktør for krydstogtnetværkene CruiseCopenhagen og Cruise Baltic i Wonderful Copenhagen, fhv. borgmester for teknik- og miljø og beskæftigelse- og integration (R), Københavns Kommune
skuespiller (Skuespillerskolen ved Odense Teater 1992), toldbetjent (Distriktstoldkammer 1 1985), EDB-assistent (Købmandsskolen 1983)

0:000:00