Vallensbæk efterlyser mindre støj: Folketinget forbigår forstæderne

DEBAT: I takt med, at privatbilismen vokser, bliver udfordringerne med støj også større. I Vallensbæk er over 70 procent af borgerne generet af trafikstøj, som primært kommer fra statslige motorveje – der følger bare ikke penge med til støjdæmpning, skriver borgmester Henrik Rasmussen (K)

Af Henrik Rasmussen (K)
Borgmester i Vallensbæk Kommune

Hvordan opretholder vi en høj livskvalitet i vores byområder, når vi samtidig konstant ønsker at forbedre og udvikle infrastrukturen, hvilket blandt andet kan give trafikstøj?

Hovedstadsområdet er blandt verdens mest liveable byområder
For nylig fik Københavnsområdet en 9. plads på den årlige Global Liveability Ranking.

Hovedstadsområdet er altså blandt verdens mest liveable byområder – eller sagt på almindelig dansk: Her er en høj livskvalitet, målt på blandt andet stabilitet, sundhed, kultur og miljø, uddannelse og infrastruktur.

Især på de to sidstnævnte områder klarede København sig godt.

Som en forstad til København er vi i Vallensbæk selvfølgelig glade og stolte af den flotte placering, men vi er også løbende opmærksomme på, hvordan vi kan opretholde det gode byliv i en tid, hvor der hele tiden efterspørges mere infrastruktur.

Borgerne vil være uafhængige – og vil gerne kunne komme nemt fra A til B.

Vores uafhængighed giver forurening og støj
Privatbilismen er steget meget gennem de seneste årtier. Vi har fået forholdsvis flere penge mellem hænderne, og det er for eksempel ikke længere så ualmindeligt, at en familie har to biler.

Målt i forhold til købekraften har det aldrig været billigere at have bil, end det er nu. Det giver den uafhængighed, som vi så gerne vil have – men det giver desværre også både forurening og støj.

Trafikstøj er et stort problem for mange borgere i og omkring storbyerne. Her i Vallensbæk er over 70 procent af borgerne generet af trafikstøj. Støjen kommer primært fra de store, statslige motorveje, hvor trafikken er steget markant gennem årene. Og trafikken på Køge Bugt Motorvejen ventes at stige med omkring 20 procent frem til 2030.

Bunden opgave for staten
Flere rapporter, blandt andet en hvidbog udgivet af den grønne partnerorganisation Gate 21, påviser, at støj er skyld i sygdom, forringet livskvalitet og dødsfald.

Jeg mener, at det bør være en bunden opgave for staten at sørge for afskærmning, når det er statens motorveje og jernbaner, der skaber støjen – men forstadskommunerne bliver gang på gang forbigået, når Folketinget fordeler midlerne fra de puljer, der kan betale for støjdæmpende tiltag.

Derfor vil jeg opfordre til, at der ved statslige anlægsprojekter - som for eksempel jernbaner og motorveje - følger penge med til støjdæmpning.

Det handler om vores borgeres livskvalitet.

Forrige artikel Borgmester: Små og store havne skal have forskellige love Borgmester: Små og store havne skal have forskellige love Næste artikel Danske Maritime: Julegrisens klimaaftryk skal være synligt Danske Maritime: Julegrisens klimaaftryk skal være synligt
Dan Jørgensen får en næse for klimanøl

Dan Jørgensen får en næse for klimanøl

KRITIK: Klimaminister Dan Jørgensen modtager en næse af Folketinget for at være nølende med at indkalde til forhandlinger om iblandingskrav for biobrændstof i brændstof.