Branchechef: Skru op for ambitionerne for salg af elbiler

DEBAT: Finansloven skal sætte fart på salget af elbiler. Ministeren løsner allerede på bremserne, men der skal mere til, skriver Lærke Flader, branchechef i Dansk Elbil Alliance.

Af Lærke Flader,
Branchechef i Dansk Elbil Alliance

Salget af elbiler spirer i Danmark. Det er steget med hele 320 procent i de tre første kvartaler af 2019 sammenlignet med samme periode sidste år. Den klart største stigning i Europa. 

Vi skal fortsætte kursen og sætte farten yderligere op. For hvis transporten skal yde sit bidrag til regeringens klimamål, skal der være mindst én million elbiler i Danmark i 2030, og samtidig skal benzin- og dieselbiler køre på fossilt brændstof, der er iblandet 30 procent vedvarende energi.

Uden øget iblanding er der brug for mere end 1,5 millioner elbiler, hvis Danmark skal reducere udledningen af drivhusgasser med 70 procent om under 11 år.

Det kræver langsigtede, stabile rammevilkår for elbiler. Desværre har den grønne transportpolitik i Danmark alt for længe mindet om morgenmyldret på Køge Bugt Motorvejen. Skiftevis speeder og bremse. 

Forlæng afgiftsbegunstigelse for elbiler
Heldigvis har vi fået en grøn transportminister, der er ved at slippe håndbremsen. Regeringen vil stoppe salget af fossile biler i 2030, hvilket er et stærkt signal til hele bilbranchen, om at det er nu, man skal i gang med at sælge elbiler, hvis man også vil være en del af markedet i Danmark i 2030. 

Et stop for salg af fossile biler skal bakkes op af konkrete initiativer, som gør det mere attraktivt at køre el. Her er der nogle lavthængende frugter, som vi allerede kan høste med finansloven.

Regeringen lægger med sit udspil op til at forlænge rabatten på elafgift til elbiler. Det er godt, men vi kan gøre mere.

Derfor glæder det mig, at de Radikale, SF, Enhedslisten, Alternativet og Venstre vil forlænge den nuværende registreringsafgift og fradraget på elbiler i forbindelse med finansloven, som ellers vil stige og bortfalde ved udgangen af 2020.

Resultatet er, at prisen på en mellemklasse elbil på 350.000 kr. stiger med hele 55.000 kr. Elbilerne bliver for de få. Ikke for de mange, som klimaet ellers kræver.

Vi kan ikke vente med at handle til 2020. For virkeligheden er, at bilimportører- og forhandlere allerede i begyndelsen af næste år bestiller de elbiler, de forventer at kunne sælge året efter.

Derudover bør politikerne med finansloven indføre en grøn firmabilsbeskatning. Erfaringerne fra Norge og Sverige viser, at grønne firmabiler er en vigtig løftestang i arbejdet med at sætte strøm til transporten.

Vi kender endnu ikke alle de løsninger, som skal bringe Danmark i mål med den ambitiøse målsætning om at reducere udledningen af drivhusgasser med 70 procent, men vi kender en del af dem – blandt andet elbiler. Der er ingen tid at spilde. Lad os sætte retningen med en finanslov med fokus på at fremme grøn transport.

Forrige artikel Ole Birk: Elbilerne skal ikke være de skattebegejstrede politikeres malkeko Ole Birk: Elbilerne skal ikke være de skattebegejstrede politikeres malkeko Næste artikel DI til politikere: Grib tidsbegrænset mulighed for grøn omstilling DI til politikere: Grib tidsbegrænset mulighed for grøn omstilling